07 Februari 2013

Khalid mahu pilihan raya Selangor tak cepat, tak lambat

26 Rabi'ul Awal 1434 H. [MOD] -

TAN Sri Khalid Ibrahim yang tidak bercadang menyertai politik, apabila menyertai politik menyusahkan ketenangan Perdana Menteri Najib.

Dia tidak main isu Altantuya dan tidak main isu Deepak, saudagar permaidani.

Dia main isu membubarkan Dewan Undangan Negeri Selangor. Ketika Najib  terus berteka-teki tentang bila PRU13, dia bercadang untuk membubarkan DUN Selangor setelah Chap Goh Meh iaitu kira-kira dua minggu selepas Hari Raya Cina.

Sama ada Parliman dibubarkan atau tidak, dia bercadang membubarkan DUN Selangor dulu setelah puas menunggunya sejak sekian lama.  Alasannya tak mahu dan   tak lalu menunggu lama.

Ikut isyarat yang pernah diberinya beberapa tahun dulu, pilihanraya umum di Selangor sedia diadakannya apabila genap empat tahun penggalnya. Itu yang pernah disebutnya semasa Najib berura-ura hendak mengadakan PRU lebih dua tahun lalu.

Najib pernah mencanangkan untuk mengadakan PRU segara kerana tidak mahu lama bertenggek atas mandat Abdulllah Badawi. Dia mahu mandatnya sendiri. Tiada gahnya menumpang mandat orang.

Reaksi Khalid masa itu, biarlah  Najib panggil pilihanraya mengejut, Selangor tidak akan ikut selagi penggal lima tahun itu tidak genap empat tahun.

Banyaklah orang  tegur betapa payahnya Selangor kalau tidak pilihanraya serentak. Barisan dari seluruh negara yang tumpu ke Selangor jika pillihanraya berasingan. Tidak dihiraukannya sama ada kerajaan Pakatan yang lain tidak bersamanya. Alasannya tidak sedia membubarkan DUN kerana tidak mahu terlalu cepat.

Dia mahu pilihanraya itu tidak cepat  dan  tidak lambat.

Dia tidak gentar risiko UMNO/BN akan menghurung Selangor macam lalat menghurung bangkai. Apa yang menyebabkan dia tidak takut?

Agaknya dia berkongsi dengan keyakinan rakan-rakan Pakatannya bahawa ia akan menawan Putrajaya. Sama ada  PRU13 itu cepat atau lambat BN akan kalah. Kalau Selangor tidak mengadakan pilihanraya, ia boleh menumpu membantu PR memenangi PRU itu. Bila BN kalah  dan orang PR jadi Perdana Menteri, maka giliran TV, radio dan media perdana pula mengutamakan berita kerajaan masa itu, kurang atau tidak lagi ia memburukkan Pakatan Rakyat. Bahkan keburukan UMNO, Najib dan Dr. Mahathir pula yang mereka utarakan.

PR tak suruh mereka buat begitu. Tetapi mereka itu hidup atas kerajaan. Mereka takut orang tak beri iklan dll, mereka sendiri  memandai mengatakan PR jauh lebih baik dari  BN.

Kalau PR yang memerintah, maka keupayaan BN dari seluruh negara bertumpu dalam pilihan  raya di Selangor tidaklah setanding tumpuan kerabat Pakatan.

Dan masa itu sempat SPR buang semua pengundi hantu.

Dipercayai Najib dan mentornya Dr. Mahathir nampak apa yang Khalid politikkan itu, maka dia pun tergamak untuk menyegerakan PRU13. Orang nampak betapa  Khalid telah menyebabkan Najib melambatkan pilihanraya hingga buahnya busuk di pokok  dan  gugur sendiri.

Sekarang jika Raja perkenan, Khalid mahu membubarkan DUN Selangor dulu. Khalid tahu dia tidak dapat menetapkan tarikh mengundi. SPR akan menentukannya. Jika ia bubar, SPR ada masa 60 hari untuk mengisinya semula.

Khalid tahu SPR akan tunggu Parlimen bubar dan pilihanraya serentak dalam masa 60 hari DUN Selangor dibubar. Maka Khalid dapat segerakan Najib buat keputusan. Apapun orang akan kata, Najib dipermain Khalid. Pakatan di Selangor dapat mendahului BN memulakan kempen antara masa DUN Selangor dibubarkan dengan Parlimen dibubarkan.

harakah/-

Tiada ulasan: