27 Februari 2013

Menggigil peluru dalam rumah

16 Rabi'ul Akhir 1434 H. [MOD] -

Menggigil peluru dalam rumah
Murugan menunjukkan kesan pecah akibat beberapa das tembakan yang dilepaskan penjenayah hingga menembusi cermin dan tersasar ke dinding rumah.
Menggigil peluru dalam rumah
Dua lagi kesan tembakan ditemui di pintu cermin gelongsor rumah mangsa.
Menggigil peluru dalam rumah
Kereta mangsa turut berlubang akibat ditembak dari jarak dekat.
SUNGAI SIPUT – “Saya ingat letupan itu bunyi mercun, tak sangka rupanya tembakan, menggigil tangan sebaik ternampak peluru dalam rumah,” kata M Pubaneswary, 30.

Pubaneswary berkata, dalam kejadian kira-kira jam 11 malam itu, dia bersama ibu mentua serta anaknya tidur di bilik bahagian bawah dan atas rumah.

Bagaimanapun, tidur mereka terganggu apabila mendengar bunyi letupan seakan mercun berhampiran kediaman mereka di Taman Jalong, di sini.

Menurutnya, dia bersama ibu mentuanya cuba untuk melihat keadaan luar rumah, namun terkejut apabila menemui sebutir kelongsong peluru berhampiran televisyen di ruang tamu.

“Panik dengan keadaan itu, saya segera hubungi suami, dia minta agar kami tidak keluar rumah dan tunggu sehingga dia balik,” katanya.

Insiden itu menyebabkan Pubaneswary bersama anak perempuannya berusia tiga tahun dan ibu mentuanya, M Mariamma, 67, berkurung selama hampir 20 minit dalam keadaan ketakutan.

Mangsa, R Murugan, 40, berkata, ketika kejadian, dia berada di kedai minum di Khantan yang terletak kira-kira 10 kilometer sebelum bergegas pulang sebaik dihubungi isterinya.

“Terkejut memang terkejut, mujur semua ahli keluarga selamat, saya sudah buat laporan polis berhubung kejadian ini untuk siasatan lanjut,” katanya.

Pernah terima gangguan

Murugan yang juga adik kepada Ketua MIC Bahagian Sungai Siput, R Ganesan mengakui, ia bukan insiden pertama kediamannya ‘diganggu’ apabila sebelum ini rumah sama pernah disimbah cat dan dibaling batu.

Katanya, kejadian kelmarin disifatkan kemuncak daripada beberapa kejadian yang dialami mereka sekeluarga sejak 4 Februari lalu.

“Sebelum ini pun, sebuah kereta berwarna putih dilihat sering berulang alik di hadapan rumah saya antara jam 1 hingga 2 pagi, namun ketika itu saya tidak mengesyaki apa-apa.

“Saya tidak tahu apa motif mereka lakukan seperti ini, melihat kepada situasi kebelakangan ini, mungkin juga ia ada kaitan dengan politik,” katanya yang bergiat aktif dalam Persatuan Perpaduan dan Kemajuan Rakyat Perak (Padu) iaitu sebuah pertubuhan bukan kerajaan (NGO) yang membantu kelancaran gerak kerja Barisan Nasional (BN) di peringkat bahagian.

Sinar Harian difahamkan, sebelum ini timbul konflik pemilihan calon bagi kerusi Parlimen Sungai Siput apabila Padu Bahagian Sungai Siput mengumpul lebih 2,500 tandatangan bagi membantah cadangan pelantikan seorang calon bagi mewakili BN di kerusi itu.

Bagaimanapun, Murugan yang juga Pengerusi Padu Sungai Siput enggan mengulas lanjut berhubung kaitan insiden itu dan menyerahkan sepenuhnya siasatan kepada polis.

Beliau berkata, buat masa ini, mereka sekeluarga tidak bercadang untuk berpindah dari rumah yang didiami sejak 30 tahun itu.

Tergerak hati tidur awal

Insiden kelmarin juga meninggalkan kesan cukup mendalam buat Mariamma yang selama ini sering menonton televisyen sehingga lewat malam.

Katanya, pada hari kejadian, dia tergerak hati untuk tidur lebih awal berbanding hari biasa.

“Saya selalu tidur dalam jam 1 atau 2 pagi dan habiskan masa menonton televisyen di ruang tamu, tetapi entah mengapa semalam (kelmarin) saya mengantuk dan mahu masuk tidur awal.

“Baru sahaja nak lelap, tiba-tiba dengar bunyi letupan,” katanya.

sinar/-

Tiada ulasan: