14 Februari 2013

Pengalaman sehari beratur di pejabat Imigresen

3 Rabi'ul Akhir 1434 H. [MOD] -


(Nasrudin terkejut pejabat Imigresen penuh dengan manusia)

KUANTAN: Jam tepat 10.30 pagi, Ketua Pemuda PAS Pusat Nasrudin Hassan tiba di Pejabat Imigresen Kuantan bersama anak sulongnya yang sedang menunggu keputusan SPM.

Sebagai seorang ayah biasa yang ingin memberikan hadiah bermakna untuk anaknya, Nasrudin juga ingin memberikan yang terbaik buat anaknya, justeru datang ke pejabat Imigresen untuk memohon pasport antarabangsa untuk anaknya.

Pasport ini adalah sebahagian hadiah berumrah buat anaknya pada bulan Jun akan datang atas kecemerlangan anaknya dalam Sijil Menengah Agama (SMA).

Alangkah terkejutnya Nasrudin dan anaknya dengan keadaan di pejabat Imigresen. Terlalu ramai orang yang terpaksa beratur menunggu giliran untuk mengambil prosedur untuk membuat pasport.

Maklumlah hari ini ialah hari pertama bekerja setelah cuti panjang Tahun Baru Cina.

Berdiri-berdiri, tiba-tiba 2 jam dah berlalu.

Perut Nasrudin dan anaknya mula rancak berkeroncong kerana belum sempat bersarapan dan kini masuk waktu makan tengahari.

Melihat ada beberapa warga emas di belakang barisan, Nasrudin mengambil keputusan untuk memberikan laluan kepada mereka dan bergegas ke kantin untuk mengalas perut bersama anak kesayangannya.

Setelah makan, mereka kembali beratur di belakang warga emas.

Jam 1.30 petang, setelah 3 jam beratur, akhirnya tiba giliran Nasrudin bersama anaknya berurusan di kaunter.

Alamak.

Nasrudin diberitahu bahawa pemohon yang berusia kurang daripada 18 tahun perlu membawa sijil beranak selain kad pengenalan untuk mendapatkan pasport antarabangsa.

(Nasrudin beratur dari pagi hingga ke petang di pejabat Imigresen...pengalaman yang sangat berguna untuknya)

Air peluh menitis daripada rambut Nasrudin, namun beliau bersenyum dan bersabar.
Dua beranak ini bergegas pulang ke rumah yang jauhnya kurang 25 minit untuk mengambil sijil beranak anaknya.

Dalam masa sejam, mereka kembali ke pejabat Imigresen.

Jam 2.30 petang, dengan kelengkapan dokumen, Nasrudin dan anaknya dengan penuh harapan bahawa misi mendapatkan pasport akan selesai kali ini dengan kunjungan kedua.

Setibanya di kaunter, harapan Nasrudin hancur berkecai.

Kaunter permohonan pasport telah ditutup kecuali untuk urusan mengambil passport sahaja masih beroperasi sehingga jam 5.30 pm.

“Tak apalah kak. Abah ambil cuti besok, kita datang awal sikit untuk selesaikan urusan pasport,” kata Nasrudin sambil tersenyum.

Perkara itu mesti disegerakan kerana pihak syarikat travel memerlukan passport lebih awal bagi urusan ziarah dan umrah yang menjadi hadiah Nasrudin kepada anak kesayangannya Kak Long.

Begitulah cerita bagaimana sehari suntuk dihabiskan di pejabat imigresen.

Bagi mereka yang melihat, apa yang dilalui Ketua Pemuda PAS Pusat adalah sama seperti yang dirasai rakyat jelata.

“Mereka juga rakyat biasa. Merekalah Pakatan Rakyat.”

Pengalaman sehari beratur dan beratur di pejabat Imigresen memberitahu Nasrudin bahawa di sana perlu banyak lagi penambahbaikan yang perlu dilakukan untuk negara.

harakahdaily/-

1 ulasan:

MyFreeMinded berkata...

Rasanya perkara ini dimana2 pejabat imigresen pun sama dari dulu dan sampai sekarang. Macam pihak atasan tak ambil pusing langsung.