15 Mac 2013

Mahathir hina masyarakat kampung air

3 Jamadil Awal 1434 H. [MOD] -


KUALA LUMPUR: Gesaan bekas Perdana Menteri Tun Mahathir Mohamad agar kerajaan mengharamkan kampung air di Sabah disifatkan satu penghinaan kepada penduduknya yang berpuluh-puluh tahun menetap di sana.

Kampung air adalah salah satu penempatan penduduk yang kebanyakan mereka adalah nelayan malahan kampung tersebut merupakan kampung tradisi yang wujud lebih 50 tahun yang lalu.

Pesuruhjaya PAS Sabah Aminuddin Aling berkata, di Sabah cukup terkenal dengan kampung air yang ada di mana-mana sahaja misalnya di Kota Kinabalu, Tuaran, Sandakan, Lahad Datu dan beberapa tempat lagi.

"Saya bertanya kembali kepada Tun Mahathir, adakah kampung air hari ini baru wujud? Kenapa dipersendakan dan dihina mereka (penduduk kampung air), ini adalah kampung tradisi," soalnya kepada Harakahdaily.

Menurut Tun Mahathir, rangkaian rumah yang dibina atas batang kayu di pantai Sabah tidak sepatutnya dibenarkan kerana ia boleh digunakan untuk penceroboh asing.

Katanya, rangkaian kampung air menyukarkan pihak keselamatan membuat pemeriksaan kerana laluan yang sempit membuatkan mereka terdedah kepada serangan hendap.

"Saya fikir selepas ini, kita tidak boleh membenarkan kampung-kampung air. Mereka juga menyebabkan pencemaran," kata Mahathir.

Mengulas lanjut perkara itu, Aminuddin berkata, sekiranya kerajaan menyedari susunan kampung air yang tidak kemas mengapa kerajaan tidak berusaha untuk memperkemaskan dan meningkatkan prasarana memandangkan kampung air juga dikenali sebagai pusat pelancongan.

"Suatu masa dahulu, ada satu kampung air di Mengkabong Tuaran telah diangkat sebagai Perkampungan Air dan Pelancongan. Ini satu pengiktirafan yang baik, sekarang kampung air itu sudah tidak ada kerana tidak selamat daripada tsunami," katanya.

Malangnya kata beliau penduduk yang tinggal di situ dipindahkan ke perkampungan lain kerana kampung air mereka ditimbus untuk dikomersialkan.

Ekoran itu, katanya, perkampungan baru tersebut menyusahkan penduduk kerana sekolah yang sebelum ini hanya dengan berjalan kaki, akhirnya ibu bapa terpaksa menyantuni anak menggunakan kenderaan. 

"Kos mereka meningkat, bukan itu sahaja, sewa rumah pun kena bayar. Sedangkan di kampung air tidak ada peningkatan kos sebab sekolah sangat dekat," katanya. 

Katanya, keadaan yang sama berlaku di Karamunsing di mana dahulunya adalah kampung air pada era 70-an kerana bandarnya di air, namun kampung tradisi itu hari sudah lenyap. 

Justeru katanya, Mahathir tidak wajar bercakap seperti itu kerana insiden di Lahad Datu tempoh hari.

"Bukan kampung air yang kena tempias, sepatutnya keselamatan perairan di Sabah yang dipertingkatkan dan diperkasakan. Puncanya di sini. Jangan kerana marahkan nyamuk kelambu pula hendak dibakar," katanya.

Harakahdaily/-

Tiada ulasan: