05 Mac 2013

Presiden PAS rakam takziah kepada keluarga anggota

22 Rabi'ul Akhir 1434 H. [MOD] -



KUALA LUMPUR: Presiden PAS Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang merakamkan ucapan takziah kepada keluarga lapan anggota polis yang terkorban dalam misi mempertahan negara di Sabah.

Dalam satu kenyataan ringkas kepada Harakahdaily hari ini, beliau yang juga ahli parlimen Marang berkata, PAS turut berkongsi perasaan dengan seluruh ahli keluarga anggota yang terlibat.

"Kami mendoakan agar Allah mengurniakan ganjaran seperti yang diterima pada syuhada dan ditempatkan di kalangan orang yang soleh," katanya.

Sepanjang misi menangani kumpulan bersenjata yang menceroboh Sabah sejak 20 hari lalu, lapan anggota polis dilaporkan telah terkorban dalam dua insiden pertempuran berasingan masing-masing di Lahad Datu dan Semporna.

Mereka yang terkorban dalam pertempuran di Kampung Tanduo, Lahad Datu dua hari lalu adalah almarhum Inspektor Zulkifli Mamat dan Sarjan Sabarudin dari unit 69 Komando.

Manakala mereka yang telah terkorban dalam pertempuran di Semporna semalam pula adalah Supritendan Ibrahim Lebar (Cawangan Khas E1, Bukit Aman), ASP Michael, (KCKD Semporna), Sarjan Aziz, (PGA Btn 14 Semporna), Koperal Azrul, (PGA Btn 14 Semporna), Sarjan Baharin, (Cawangan Khas E1, IPK Sabah), Koperal Salam, (Cawangan Khas, IPD Tawau).

Difahamkan jenazah anggota yang gugur itu akan dibawa pulang ke kampung halaman masing-masing melalui Tawau hari ini.

Dalam pada itu Pimpinan Pakatan Rakyat mengesyorkan satu sidang meja bulat diadakan antara Pakatan Rakyat dengan Kerajaan bagi membincangkan usaha menangani ancaman pencerobohan bersenjata tersebut.

Pada masa sama, mereka juga mendesak satu sidang khas Parlimen diadakan dengan segera, demi untuk mendapatkan gambaran sebenar insiden yang tercetus di Sabah itu.

Selain itu, rakyat pula diajak untuk tetap teguh mendokong pasukan keselamatan, samada dari pihak polis atau tentera.

"Kita berdoa moga mereka kekal selamat serta bersemangat mempertahankan negara dan rakyat Malaysia dari ancaman penceroboh," kata mereka dalam satu kenyataan.

harakahdaily/-

Tiada ulasan: