09 April 2013

Kelayakan Papagomo jadi calon p'raya dipersoal

28 Jamadil Awal 1434 H. [MOD] -


KUALA LUMPUR: Laporan Malaysiakini hari ini membawa pandangan dua orang peguam yang mempersoal kelayakan Papagomo, atau nama sebenarnya Wan Muhammad Azri Wan Deris yang mahu bertanding menentang Datuk Seri Anwar Ibrahim di Permatang Pauh.

Portal berita itu memetik peguam, Razlan Hadri Zulkifli dan Ranjit Singh yang sependapat bahawa berkata Papagomo tidak boleh bertanding disebabkan pernah dijatuhkan hukuman penjara 14 hari dan didenda RM10,000 oleh mahkamah atas kesalahan rasuah ketika bertugas sebagai konstabel polis trafik.

Ianya selaras dengan Perkara 48 dalam Perlembagaan Persekutuan yang memperuntukkan bahawa seorang anggota parlimen hilang kelayakan apabila didapati bersalah dan dijatuhi hukuman untuk tempoh tidak kurang dari satu tahun dan didenda tidak kurang dari RM2,000 dan tidak menerima pengampunan.

Perkara itu juga menyatakan, individu yang didapati bersalah tidak dibenarkan untuk bertanding dalam tempoh lima tahun

Ambil borang calon

Sementara itu, bloger Umno itu dalam entri terbarunya hari ini memberitahu beliau telahpun mengambil borang calon SPR untuk bertanding di Permatang Pauh menentang Anwar yang juga Ketua Umum PKR pada Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) ini.

Menurutnya, borang itu diambil wakilnya Ambil borang calon Rafi Awang Kecik yang juga merupakan Presiden Nadi Rakyat Malaysia.

Harakahdaily/-

Tiada ulasan: