09 April 2013

Manifesto BN: Siasat Dahulu Ketua Menteri Sarawak

28 Jamadil Awal 1434 H. [MOD] -

Saya meneliti Manifesto BN 2013 atau juga diwar-warkan sebagai ‘Aku Janji’ oleh Barisan Nasional. Mengejutkan, seperti yang telah disebut oleh rakan-rakan Pakatan Rakyat yang lain, banyak ‘janji-janji’ BN ini merupakan idea cedokan Manifesto Pakatan Rakyat yang telah disebut sejak beberapa tahun yang lalu. 

Bagi rakyat Sarawak, lebuhraya Pan Borneo, merupakan aspirasi Pakatan Rakyat Sarawak sejak beberapa tahun yang sudah. Pastinya banyak alasan telah diberikan oleh pemimpin BN untuk menolak cadangan tersebut. Antaranya ialah faktor geografi dan faktor kos yang tinggi. Tiba-tiba, ia dimasukkan dalam ‘Aku Janji’ BN. Saya tidak berniat untuk berbicara panjang mengenai janji-janji cedokan dan ciplak BN ini.

Namun, Dewan Pemuda PAS Sarawak amat tertarik dengan komitmen terbaru BN untuk membenteras rasuah. Antara cadangannya ialah dengan mewujudkan mempertingkat ketelusan dalam prosedur perolehan kerajaan dengan mendedahkan kontrak kepada awam serta mewujudkan akses yang cepat terhadap Laporan Audit Prestasi Ketua Audit Negara untuk tindakan segera. Ini janji lama, yang dilaung kembali oleh BN tanpa ada tindakan serius dan bersungguh-sungguh.

Ketua Menteri Sarawak, yang turut berada di perlancaran ‘Aku Janji’ BN, tidak lama sebelum itu dengan angkuh menolak untuk memberikan kerjasama kepada SPRM yang disifatkan ‘tidak jujur’ dan ‘nakal’ dalam siasatan kes video bertajuk ‘Inside Malaysia's Shadow State’ oleh Global Witness yang menjadi sensasi internet. Berbeza dengan komitmen semua Menteri Besar dan Ketua Menteri Pakatan Rakyat yang sentiasa terbuka dengan siasatan SPRM, Ketua Menteri Sarawak kelihatan kebal dan angkuh dalam memberikan kerjasama terhadap usaha membenteras rasuah. Jika tidak bersalah, kenapa enggan berkerja sama?

Nasihat Dewan Pemuda PAS Sarawak kepada Perdana Menteri, selesaikan dahulu tuduhan rasuah Ketua Menteri Sarawak sebelum ‘berjanji’ membenteras rasuah.  Janganlah hanya sedap didengar, tetapi hakikatnya kosong belaka.

 Ketua Pemuda PAS Sarawak

Tiada ulasan: