17 Julai 2013

4 penyokong Morsi terkorban digempur polis di Ramsis


8 Ramadhan 1434 H. [MOD] -


MESIR: Sekurang-kurangnya empat terkorban dalam serangan pihak polis terhadap penyokong Dr Muhammad Morsi di Ramsis semalam.



Penyelaras Hospital awam dataran Raba'ah, Dr.Hisyam Ibrahim berkata, selain korban itu, lebih 300 lagi cedera.

"Angka kematian serangan polis semasa umat Islam sedang solat terawih di Ramsis meningkat kepada 4 kematian sementara lebih 300 orang cedera," katanya.



Dalam kejadian malam semalam, polis menggempur lebih 10,000 penyokong Morsi ketika sedang bersolat terawih di Masjid Al-Fath Ramsis.



Bukan sahaja gas pemedih mata dan pancutan meriam air, polis juga didakwa turut menggunakan peluru hidup.



Polis turut didakwa menggunakan khidmat samseng upahan (baltoji) mengepung mereka yang cuba menyembunyikan di dalam masjid beberapa jam.



Lebih 1,000 orang termasuk wanita terperangkap dalam masjid kerana dikepung.



Imam masjid berkenaan ketika memberitahu Aljazeera berkata, kesemua jemaah yang terperangkap dikepung sehingga awal pagi dan mereka tidak dapat bersahur.



Di luar masjid pula katanya, pihak polis berkeliaran membawa senjata keras dan senjata tajam.



Kejadian ini sekaligus mengulangi tragedi Subuh berdarah minggu lalu yang menyaksikan lebih 50 penyokong Morsi terkorban di Dataran Raba'ah.



Hari ini masuk hari ke 12 selepas presiden sah Dr Muhammad Morsi dijatuhkan melalui rampasan kuasa oleh tentera.



Demostrasi bantahan terus meningkat di Keherah khususnya di Dataran Raba'ah, Nahda Square, Giza Square, bundaran Monib, bangunan Kelab Pengawal Republik , Ramsis dan Istana Negara 'Ettihadiyah'. 


harakahdaily/-

Tiada ulasan: