04 Ogos 2013

Penyokong Morsi umum himpunan "Lailatul Qadar"

26 Ramadhan 1434 H. [MOD] -
Harakahdaily,04 Ogs 2013
MESIR: Para penyokong Presiden Dr Muhammad Morsi malam ini akan mengadakan himpunan di seluruh Mesir yang dinamakan sebagai himpunan "Jutaan Lailatul Qadar".

Himpunan malam ini sebagai usaha berterusan mereka memanjat doa kepada Allah SWT atas kezaliman yang dilakukan pihak tentera dan pemerintah sementara terhadap mereka.

Ianya dinamakan Jutaan Lailatul Qadar sempena malam ini adalah malam ke 27 Ramadan iaitu salah satu malam ganjil di 10 malam terakhir yang sabdakan oleh Rasulullah antara berlakunya malam al-Qadar.

Bagi penyokong Morsi, malam al-Qadar antara kemuncak untuk memnjatkan doa kepada Allah agar menamatkan kezaliman yang berlaku.

Pada Jumaat lalu, mereka juga telah mengadakan himpunan besar-besaran seluruh Mesir menyatakan bantahan terhadap rampasan kuasa oleh tentera.

Sekurang-kurangnya 31 buah masjid dijadikan tempat berkumpul sebelum mengadakan perarakan di dataran dan jalanan sambil melaungkan slogan anti kudeta.

Semalam genap sebulan rampasan kuasa oleh tentera Mesir yang dibuat pada 3 Julai lalu, dan hari ke ke 33 bagi penyokong Morsi berkampung di medan khususnya di Raba'ah.

Sehingga hari ini, lebih 500 angka korban direkodkan sejak rampasan kuasa berlaku manakala ribuan lagi cedera selepas diserang beberapa kali oleh pasukan polis Mesir yang cuba menyuraikan himpunan.

Para Penyokong Morsi juga bertekad untuk tidak berganjak dari medan-medan himpunan sehingga pihak tentera berundur dan mengembalikan semula kuasa kepada presiden sah Mohammad Morsi.

Tiada ulasan: