03 September 2013

Jenayah: Dakwa rejim Mesir di Mahkamah Antarabangsa

27 Syawal 1434 H. [MOD] -
Harakahdaily,03 Sep 2013

KUALA LUMPUR: Persidangan Serantau dan Antarabangsa Mengenai Pembunuhan Massa, Demokrasi dan Hak Rakyat di Mesir memutuskan untuk menyediakan mobilisasi antarabangsa untuk Majlis Hak Asasi Manusia PBB untuk menubuhkan Suruhanjaya Inkuari untuk memfail bukti jenayah yang dilakukan oleh tentera Mesir dan dibawa kes dakwaan ke Mahkamah Jenayah Antarabangsa.


Demikian antara deklarasi persidangan tersebut yang diadakan di Dewan Masjid Al-Falah USJ 9, baru-baru ini.


Deklarasi penuh sebagaimana di bawah.

Deklarasi Kuala Lumpur Mengenai Rampasan Kuasa di Mesir


Kami, Penganjur Utama iaitu Majlis Perundingan Pertubuhan Islam Malaysia (MAPIM), Sekretariat Himpunan Ulama Rantau Asia (SHURA) dan penganjur bersama Lujnah Antarabangsa PAS Pusat, Masjid Al-Falah USJ 9, Citizens International (CI), Pertubuhan Ikram Malaysia (IKRAM), Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM), Persatuan Ulama Malaysia (PUM), Persatuan Intelektual Muslim Malaysia (PIMM), Teras Pengupayaan Melayu (TERAS), Persatuan Persaudaraan Muslimah Malaysia (SALIMAH), Ikatan Lepasan Mahasiswa Mesir (ILMAM), Malaysian Malabari (MM) dan Inspirasi Muhibbah India Muslim (IMIM) serta Peserta Persidangan Serantau dan Antarabangsa Mengenai Pembunuhan Massa, Demokrasi dan Hak Rakyat di Mesir, yang terdiri dari 200 peserta dari Malaysia, Indonesia, Thailand, Kemboja, Filipina, Perancis, Turki, Myanmar,  Libya, Palestin, Mesir,  pada hari ini 30hb Ogos 2013 di Kuala Lumpur, Malaysia.



1.    Berazam untuk mengangkat matlamat keadilan dan keamanan untuk kepentingan semua bagi  kemanusiaan seluruh dunia.



2.    Dengan satu surau, kami menyatakan dengan tegas, mengutuk sekerasnya pembunuhan beramai-ramai, penahanan, penyiksaan  orang awam oleh tentera Mesir. Walhal orang awam hanya menyatakan penolakan rampasan kuasa dengan aman dan mendesak pemulihan demokrasi awam untuk rakyat Mesir.



3.    Kami menolak label teroris yang digelar oleh tentera kepada para demonstrator yang menentang rampasan kuasa dan mengutuk serangan ganas tentera terhadap mereka yang sedang solat serta yang cuba berlindung di Masjid Fatah,  yang mengakibatkan orang awam terbunuh.



4.    Kami menyatakan kemarahan dan kekesalan kami bersama jutaan rakyat Mesir terhadap keengganan US menerima tindakan tentera sebagai kudeta yang menggulingkan Presiden Dr Mohamad Morsi yang dipilih oleh rakyat secara demokratik dan sah. Malah US tidak mahu menghentikan bantuan kepada tentera Mesir dan kerajaan yang tidak sah sedangkan undang-undang US tidak membenarkan bantuan kepada negara yang diperintah oleh tentera. 



5.    Kami percaya US mempunyai hubungan dengan tentera Mesir untuk memastikan tugas penting Mesir selepas Perjanjian Kem David 1978 ialah untuk menjamin sekuriti Israel. 



6.    Kami kesal media milik kerajaan Mesir yang menghasut rakyat untuk melakukan keganasan terhadap anggota Ikhwan Muslimin dan kumpulan penentang kudeta. Keganasan tentera tidak mungkin berlaku jika tidak dengar restu US.



7.    Kami yakin demonstrasi 30 Jun 2013 yang melanjut kepada kudeta adalah counter revolution" yang didalangi oleh  Old Guards rejim Mubarak untuk merampas kuasa dari Presiden yang dipilih secara demokratik selepas Revolusi 25hb Januari 2011.



8.    Kami memperakui suara rakyat Mesir dan di seluruh dunia yang menentang kudeta Mesir 3 Julai 2013 dan kami mengkagumi keberanian menentang rejim diktator militari.



9.    Kami memperakui status hak rakyat Mesir telah dapat diperkasakan, selepas revolusi 25 Januari 2011  tetapi telah dibajak oleh tentera Mesir yang didukung oleh US dan beberapa pemimpin negara Arab yang  menggerakkan konspirasi bersama penyokong Hosni Mubarak untuk mengkhianati kehendak rakyat.



10.     Kami kesal dan mengutuk dengan sekerasnya pembunuhan massa dan penindasan ke atas rakyat Mesir digalakkan apabila agensi seperti PBB dan Majlis Keselamatan PBB tidak berbuat apa-apa , yang mengakibatkan  majoriti  rakyat Mesir  menjadi mangsa.



11.     Kami kesal banyak negara Islam kecuali hanya beberapa negara seperti Turki  membisu dan tidak mengecam kudeta dan keganasan tentera Mesir  yang dilancarkan atas nama “interim government” memerangi " teroris ".



12.    Kami kesal dan mengutuk hipokrasi US yang masih secara langsung menyokong regim tentera untuk menjaga kepentingannya terutama untuk menguasai sumber minyak di Timur Tengah dan menjaga kepentingan Israel



13.    Kami yakin rampasan kuasa di Mesir adalah agenda besar kuasa Barat untuk menghalang dan membataskan keupayaan gerakan Islam dengan memecahbelahkan umat Islam. Kebangkitan Islam dianggap ancaman kepada kuasa Barat sekular.



14.    Kami mengambil perhatian berat terhadap tindak rejim tentera Mesir telah menutup pintu Rafah, satu-satunya pintu masuk ke Gaza melalui Mesir melalui darat. Kini Gaza terputus bekalan makanan, ubatan, minyak dan keperluan harian yang mendapat sebahgian besar bekalan dari Mesir. Tindakan tentera menutup pintu Rafah dan memusnahkan terowong adalah tindakan yang tidak berperikemanusian.



Kami bertekad dan beriltizam: 



Untuk respon secara efektif kepada kezaliman tentera Mesir dan mengutuk tindakan Jeneral Abdul Fattah Al Sisi sebagai penjenayah  yang mengakibatkan ribuan rakyat awam terbunuh, tercedera, ditahan dan diseksa,



Kami menegaskan komitmen:



15.     Untuk memperjuangkan hak dan martabat rakyat Mesir mendapatkan kerajaan awam yang bebas dan adil seperti yang diungkap dalam Piagam PBB dan Deklarasi Hak Manusia PBB dan pelbagai pernyataan oleh agensi undang-undang hak manusia yang lain.



16.     Untuk memperkasa pemerintahan awam, demokrasi dan aspirasi rakyat Mesir yang dijamin oleh prinsip Islam dan Piagam PBB.



17.    Mengecam beberapa pemimpin Arab seperti Arab Saudi, Emirate Arab Bersatu, Qatar dan Kuwait yang bersekongkol dengan Israel  mengistiharkan menyokong kerajaan regim tentera. Mereka memperhambakan diri kepada kehendak US dan Kuasa Eropah. Malah mereka membiayai konspirasi rampasan kuasa serta menyalurkan berbilion dolar untuk menyokong regim tentera Mesir.




18.     Berkomitmen untuk memberi fokus kepada kesatuan ummah untuk menghadapi cabaran kepimpinan negara-negara dan institusi yang menyokong regim diktator tentera. Kami sedar agenda memecahbelahkan umat Islam akan terus dilaksanakan sebagai suatu strategi untuk menguasai sumber bumi umat Islam dan menyekat kebangkitan Umat di negara-negara Islam.



Kami yakin:



19.     Pilihanraya parlimen dan Presiden pada tahun 2012 yang dilakukan secara demokratik selepas revolusi 2011 adalah keputusan yang sah oleh majoriti rakyat.



20.     Pembatalan kemenangan ahli parlimen oleh Hakim Mahkamah yang dipileh dalam piliihanraya yang sah pada Julai 2012 serta rampasan kuasa oleh tentera pada 3 hb Julai 2013 adalah bertentangan dengan kehendak rakyat dan prinsip demokrasi dan menafi hak rakyat Mesir.



Akibat penahanan Dr. Muhammad Morsi sebagai Presiden yang dipileh secara sah dan demokratik yang merupakan tuntutan rakyat dalam Revolusi 2011 untuk menjatuhkan Hosni Mubarak, regim tentera telah mengkhianati semangat revolusi tersebut.



Kami berazam:



21.     Melancarkan kempen antarabangsa untuk menuntut pemerintahan tentera Mesir mesti ditamatkan dan demokrasi perlu dipulih serta penindasan mensasarkan kelompok anti kudeta mesti dihentikan.



22.     Menyatukan dan menunjukkan solidariti dengan rakyat Mesir yang kini sedang bangkit menentang regim tentera yang tiranikal.



Kami menetapkan:



23.     Memastikan hak rakyat Mesir untuk menuntut agar Dr Mohammad Morsi diletakkan semula sebagai Presiden yang sah adalah tuntutan yang betul, 



24.     Menyokong semua usaha untuk membantah dan menentang penindasan regim tentera Mesir yang mensasar Ikhwan Muslimin dan kelompok penentang kudeta.



Kami menyeru:



25.     Pemulihan demokrasi yang mengabsahkan pemilihan secara demokratik yang memenangkan Dr Mohammad Morsi sebagai Presiden mesti dipertahankan danihak yang menghasut dan memulakan keganasan hendaklah dibawa ke muka Keadialan dan yang didapti bersalah dihukum mengikut undang-undang negara Mesir.




26.      Supaya semua intimidasi yang didalangi oleh tentera Mesir yang mengupah kelompok samseng dan mafia untuk mencetuskan huru hara dan dengan itu menuding kelompok anti kudeta melakukan keganasan adalah sangat terkutuk dan perlu dihentikan. 



27.      Supaya semua tahanan dan yang disiksa secara kejam dibebaskan dan semua mangsa tersebut perlu dibayar ganti rugi yang setimpal dan adil



28.      Ketika President Morsi sudah diletakkan semula sebagai Presiden yang sah, proses rekonsiliasi perlu diusahakan.



Kami menuntut:



29.     Usaha secara sepadu dari masyarakat sivil diseluruh dunia knususnya serantau untuk mengembleng rakyat membantah secara meluas  dengan menganjurkan demonstrasi untuk menyatakan sikap menolak kudeta dan pembunuhan massa di Mesir.



30.     Rakyat Mesir bangkit menentangkan kuasa tentera dan menjatuhkan regim diktator tentera dan menuntut pembunuhan massa oleh pihak keselamatan.



31.     Kami menuntut Setiausaha Agong PBB untuk memanggil mesyuarat tergempar Majlis Keselamatan PBB  untuk  mengambil tindakan  mengikut peruntukan Perkara 7 dalam Piagam PBB supaya menghentikan serte merta pembunuhan orang ramai dan memulih demokrasi di Mesir. perkara 7 untuk memberi kuasa Majlis Keselamatan mengenakan sanksi ke atas tentera dan Mesir.



Kami mengesa OIC dan Liga Arab untuk mengutuk jenayah tentera Mesir dan menggantung keanggotaan Mesir seperti yang dilakukan oleh Kesatuan Afrika.



32.     Kami mengesa kerajaan Malaysia dan Indonesia mengambil sikap yang lebih jelas dan mengambil inisiatif untuk mengutuk dan mendesak PBB dan OIC menggunakan pengaruh mereka menghentikan pembunuhan oram awam dan memulih demokrasi di Mesir.



33.     Kami menyeru semua NGO dan masyarakat sivil melncarkan demostrasi besar-besaran di kedutaan Mesir di seluruh dunia supaya jenayah tentera Mesir di bantah sekeras-kerasnya.



Mendesak semua ahli parlimen dan pertubuhan ahli parlimen di seluruh rantau dan dunia supa menekan Mesir menghentikan pembunuhan dan penindasan ke atas kelompok anti kudeta dan golongan Ikhwan Muslimin  dan menuntut kerajaan sivil dikembalikan sebagaimana yang telah dipilih orang rakyat dalam pilihanraya yang sah.



Kami mendesak UN mengarahkan supaya pintu Rafah dibuka untuk rakyat  Gaza mendapat semula bekalan keperluan dan pendudukannya boleh mempunyai akses kepada laluan ke Mesir dan dunia luar.



Kami memutuskan:



34.     Menubuhkan sekretariat bersama antarabangsa untuk menangani isu kudeta Mesir dan melancarkan kempen antarabangsa secara terkoordinasi untuk membebas Mesir dari rejim diktator tentera. 



35.      Mengusahakan gesaan kepada kerajaan untuk menuntut Majlis Keselamatan PBB supaya mengenakan sanksi ke atas Mesir.



36.     Melancarkan advokasi kepada kerajaan-kerajaan untuk menyemak semula perhubungan resmi dengan Mesir sehingga hak demokrasi dan kebebasan rakyat dipulihkan.



37.     Menyediakan mobilisasi antarabangsa untuk Majlis Hak Asasi Manusia PBB untuk menubuhkan Suruhanjaya Inkuari untuk memfail bukti jenayah yang dilakukan oleh tentera dan dibawa kes dakwaan ke Mahkamah Jenayah Antarabangsa.

Tiada ulasan: