02 September 2013

Mesir: Boikot kerja, tarik simpanan di bank

26 Syawal 1434 H. [MOD] -
Harakahdaily,02 Sep 2013

MESIR: Gerakan Pemuda Anti Kudeta merancang akan mengenakan tekanan berterusan kepada pemerintah sementara tentera selagi tntutan mereka agar Presiden Mesir Dr Muhammad Morsi yang dipilih secara sah dibebaskan dan legitimasi dikembalikan, tidak diendahkan.


Dalam satu kenyataan semalam, gerakan ini menyeru rakyat Mesir agar menjadikan September ini sebagai bulan meningkatkan bantahan.



Mereka mensasarkan 2 juta rakyat agar menolah untuk membayar bil air, eletrik dan gas, selama sebulan ini.



Selain tidak membayar bil-bil tersebut, mereka juga menyeru pro Morsi agar menarik balik simpanan mereka di bank-bank Mesir.



Walaubagaimanapun, kenyataan itu menyebut bahawa pihak mereka akan tetap mengadakan bantahan secara aman dan menolak keganasan.



Gerakan ini juga menetapkan tarikh 22 September ini untuk mengadakan mogok besar-besaran dengan mengajak 3 juta pegawai kerajaan pro Morsi untuk tidak pergi bekerja.



Mereka juga mensasarkan 10 ribu peniaga-peniaga besar yang menentang kudeta agar menutup kedai-kedai mereka sebagai tanda bantahan.



Dalam pada itu, kerajaan sementara kelmarin mengumumkan perintah berkurung di Mesir dipendekkan dua jam dan akan bermula dari pukul 11 malam sehingga 6 pagi pada setiap hari kecuali hari Jumaat.



Perintah berkurung pada hari Jumaat kekal dari pukul 7 malam sehingga 6 pagi.

Tiada ulasan: