14 November 2013

132,000 peminjam PTPTN disenarai hitam

10 Muharram 1435H. [MOD] -
Harakahdaily,14 Nov 2013
KUALA LUMPUR: Dewan Rakyat hari ini dimaklumkan bahawa seramai lebih 132,000 peminjam Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) sehingga kini dalam senarai hitam pihak imegresen Malaysia.

Perkara itu dinyatakan Timbalan Menteri Pelajaran ll, P.Kamalanathan ketika menjawab soalan Khalid Samad (PAS-Shah Alam) pada sesi soal jawab lisan hari ini.

Katanya, jumlah keseluruhan nilai pinjaman oleh mereka yang disenarai hitam itu adalah sebanyak RM2.11 bilion.

Terdahulu Khalid bertanyakan berapa jumlah keseluruhan pinjaman PTPTN yang perlu dibayar oleh peminjam dan jumlah peminjam yang disenarai hitam.

Menjawab soalan itu, Kamalanathan berkata, sehingga 30 September, seramai 1.32 juta peminjam perlu membuat pembayaran dengan nilai pinjaman sebanyak RM9.51 bilion.

Dari jumlah itu, 903,920 peminjam telah membuat bayaran dengan nilai RM4.82 bilion manaka sejumlah RM4.69 bilion lagi adalah jumlah pinjaman yang tertunggak.

Dari jumlah itu juga, sejumlah 435,792 peminjam yang tidak pernah membuat bayaran balik.

Pada soalan tambahannya, Khalid meminta penjelasan timbalan menteri sama ada pihak PTPTN ada meneliti latar belakang peminjam yang disenarai hitam tersebut.

Katanya, tindakan tersebut penting bagi mengetahui punca dan masalah kenapa peminjam gagal membuat bayaran balik.

"Perlu teliti latar belakang mereka, sama ada mereka memang tak nak bayar atau kekangan masalah ekonomi," katanya.

Menjawab soalan itu, timbalan menteri berkata, PTPTN memberi tempoh 16 bulan kepada peminjam sebelum nama mereka disenarai hitam.

Dalam tempoh itu PTPTN ada menghantar surat makluman dan menghubungi pihak peminjam.

Tiada ulasan: