13 Mei 2014

Pakar cadang DUN Terengganu dibubar

12 Rejab 1435. [MOD] -

Seorang pakar Perlembagaan mencadangkan agar sidang dewan undangan negeri (DUN) Terengganu dibubar susulan peletakan jawatan tiga wakil rakyatnya termasuk mantan menteri besar, Datuk Seri Ahmad Said yang menyebabkan BN menjadi kerajaan minoriti.

Dr Abdul Aziz Bari berkata daripada segi Perlembagaan, BN tidak boleh terus mentadbir negeri itu dan menteri besar baru, Datuk Abdul Razif Abdul Rahman perlu meletak jawatan.

"Sultan kini perlu melantik (menteri besar) majoriti atau membubarkan sidang DUN.

"Berdasarkan ketaktentuan sekarang ini, pilihan lebih baik pada fikiran saya adalah membubarkan sidang DUN," kata bekas profesor undang-undang UIA .

"Satu lagi sebab sultan perlu membubarkan sidang DUN untuk pilihan raya negeri adalah Ahmad Said secara asasnya merupakan pilihan sultan sendiri pada tahun 2008.

"Apabila ia berlaku, ia jelas Ahmad Said gagal untuk menstabilkan negeri. Daripada satu sudut, pilihan yang dibuat oleh sultan tidak tepat.

"Maka sultan tidak boleh mengulangi 'kesilapan' itu. Dengan itu, pilihan lebih selamat adalah untuk membiarkan pengundi Terengganu membuat pilihan," katanya.

Malaysiakini.

Tiada ulasan: