24 Januari 2008

BN Dalam Ketakutan

Serangan berterusan untuk memburukkan slogan "Negara Berkebajikan " dalam menifesto PAS berterusan dalam akhbar-akhbar arus perdana hari ini. Kegusaran dengan tawaran-tawaran PAS menyebabkan pemimpin BN dan UMNO dalam keadaan keresahan yang amat sangat.


Utusan Malaysia melaporkan dengan mengambil contoh Kelantan, kerajaan pimpinan Pas itu sendiri kononnya saban tahun, tanpa gagal, membentangkan bajet defisit termasuk bagi tahun 2008 yang dibentangkan Menteri Besarnya, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat baru-baru ini.Dengan anggaran hasil sebanyak RM401 juta dan Perbelanjaan Mengurus di Kelantan yang dianggarkan berjumlah RM424.73 juta pada tahun 2008, jumlah defisit semakin bertambah menjadi RM23.73 juta.

Nampaknya rakyat cuba didedahkan kepada suatu keburukan kepada negeri Kelantan sahaja dalam masaalah defisit belanjawan. Seolah-olah negeri-negeri lainyang diperintah BN tiada defesit belanjawan, atau tiadakah defesit belanjawan dalam Belanjawan Negara.

Kita berharap media bersifat adil dalam memberi laporan kepada sesuatu isue, jangan main hentam kromo dan halakan kepada Kelantan sahaja tanpa berhajat mendedahkan kelemahan di tempat lain.
Contohnya Hampir setiap tahun kerajaan Negeri mengumumkan belanjawan defesit yang semakin tinggi . Tahun 2005 Mohamad mengumumkan RM50.72 million defesit dan dalam belanjawan 2006 pula meningkat kepada RM64.08 million. defisit paling tinggi sebanyak RM106.5 juta pula tercatat dalam anggaran Bajet 2008.Hakikatnya untuk membayar gaji kakitangan kerajaan negeri sendiri Kerajaan Negeri Sembilan pun tidak mampu.

Belanjawan defesit sudah lama berlaku sejak Zaman Mahadhir dalam pebentangan Belanjawan negara. Tradisi ini berterusan apa lagi di zaman Pak Lah. Amalan belanjawan defisit yang berterusan selama hampir 12 tahun berturut-turut dibimbangi akan terus membebankan rakyat setelah 'wang rakyat' diragut kerajaan dengan pelbagai kenaikan cukai, dan bahan api serta perkhidmatan. Ini realiti yang berlaku dalam belanjawan negara.
Tidak termasuk belanjawan negeri-negeri yang dikuasai oleh BN disemua negeri di Malaysia. Semuanya mengalami defisit dan hutang yang berlambak. Hasil nya sedikit tetapi belanjanya sangat tinggi.

Perlu diingatkan defisit yang berlaku di kelantan adalah rendah dan kerajaan Kelantan mampu bertahan dengan dasar jimat cermatnya selama ini.

Tiada ulasan: