23 Mac 2008

Kemelut Perlantikan MB Terengganu

KUALA TERENGGANU 22 Mac - Majlis Penasihat Pemangku Raja (MPPR) hari ini mengeluarkan kenyataan yang menamakan ADUN Kijal, Datuk Ahmad Said, 51, sebagai MB Terengganu yang baru sekaligus mengenepikan Idris Jusoh yang mendapat watikah pelantikan sebagai MB bagi penggal kedua daripada Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi berikutan kemenangan besar pada Pilihan Raya Umum Ke-12, 8 Mac lalu.

Ekoran kenyataan dari Pejabat Sultan Terengganu itu, 23 ADUN Barisan Nasional (BN) menolak pelantikan itu dan berikrar berdiri teguh di belakang kepimpinan Idris.Mereka juga bertegas tidak akan menghadiri upacara angkat sumpah yang dijadual berlangsung di Istana Tetamu, di sini pukul 8 pagi esok.

Kesemua 23 ADUN diketuai ADUN Ajil, Datuk Rosol Wahid pada sidang akhbarnya petang ini, menyatakan sokongan kepada Idris dan tidak akan hadir pada upacara angkat sumpah jika calonnya bukan Pengerusi Badan Perhubungan UMNO negeri itu. Ahmad Said tidak bersama dengan kumpulan tersebut dan berkemungkinan menerima tawaran tersebut.

Rosol yang juga Setiausaha UMNO negeri memberitahu, 23 ADUN BN akan turut membuat undi tidak percaya kepada MB Terengganu yang baru sebagai menunjukkan sokongan mereka terhadap Idris.‘‘Mana-mana calon selain Idris, kami tidak akan terima. Malah ada di kalangan kami yang sanggup meletak jawatan jika beliau tidak dipilih.‘‘Oleh itu, bersedialah untuk menghadapi kemungkinan pilihan raya sekali lagi,” tegasnya pada sidang akhbar di kediaman rasmi Menteri Besar, Seri Iman di sini hari ini.

Dalam pada itu, Rosol berkata, tindakan tidak menghadiri upacara mengangkat sumpah jawatan esok bukan perbuatan menderhaka kepada raja, sebaliknya dilakukan atas alasan untuk mengelakkan perpecahan dalam parti.Namun apapun kemelut yang berlaku ini menampakkan sikap ADUN yang menang untuk tidak meghormati keputusan MPPR.

Dalam pada itu kita masih tidak faham dengan kenyataan Peguam Negara, Abdul Gani Patail dalam kenyataannya sebelum ini menjelaskan urusan pelantikan Menteri Besar Terengganu terletak sepenuhnya pada Pemangku Raja dan MPPR negeri itu. Katanya, Yang di-Pertuan Agong, Sultan Mizan Zainal Abidin sedar tentang peruntukan tersebut yang baginda tidak boleh mencampuri urusan pelantikan Menteri Besar di negeri berkenaan.

Nampaknya kenyataan ini berbaur politik, dan seolah ingin menafikan hak Sultan Mizan walaupun untuk menasihati MPPR dalam kemelut ini. Kita yakin tanpa mengeluarkan kenyataan tersebut Sultan Mizan faham sangat dengan peranan dan tugasnya. Jangan pula Peguam Negara sengaja memainkan api kemarahan rakyat Tertengganu yang telahpun sangat marah kepadanya. Apapun yang difikirkan oleh Tuanku adalah untuk kebaikan rakyat Terengganu, Namun kita 100% pastikan apa yang difikirkan oleh Peguan Negara adalah untuk kepentingan BN dan UMNO semata-mata.

Tiada ulasan: