23 Mac 2008

Zaid Cadang Undang-undang sekat lompat parti

KOTA BHARU, 22 Mac :-Isue mengenai ada wakil rakyat BN yang akan melonpat parti kepada kumpulan parti pembangkang sangat membimbangkan banyak pihak terutamanya pihak BN sendiri. Bermula kenyataan yang tidak masuk akal dari pemimpin BN bahawa pembangkang yang sebelum ini didakwa miskin ingin membeli wakil rakyatnya dengan harga jutaan ringgit sehinggalah kepada kenyataan kelmarin bahawa telah dilantik perisik-perisik khusus untuk menyiasat perkara tersebut.

Setelah kehilangan 5 buah negeri di Semenanjung, dan kemungkin akan kehilangan Terengganu jika PR diadakan sekali lagi. Kerajaan sekarang nampaknya sangat bergantung kepada majoriti kursi parlimen di Sabah dan Sarawak sahaja. Mereka sangat takut untuk hilang kuasa sehingga memikirkan sesuatu untuk mengelaknya.
Kebimbangan pemimpin BN tersebut terbukti dengan kenyataan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Zaid Ibrahim akan mencadangkan kepada Kabinet supaya satu undang-undang untuk menyekat wakil rakyat daripada melompat parti digubal secepat mungkin.Beliau yang pernah mencadangkan undang-undang antilompat parti beberapa tahun lalu berkata, ia perlu digubal segera bagi menjaga kepentingan awam serta tidak menyusahkan pentadbiran sesebuah negeri.

Beliau berkata, undang-undang antilompat parti bukan perkara baru malah telah diamalkan oleh beberapa negara seperti India bagi mengelak timbulnya pelbagai masalah kepada pentadbiran negara.

‘‘Saya akan bawa perkara ini untuk dibincangkan tetapi ia bergantung kepada kuasa kerajaan dan Kabinet bagi memutuskannya,’’ katanya kepada pemberita pada majlis kesyukuran di rumahnya di sini hari ini yang turut dihadiri Menteri Besar Kelantan, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat.

Walaupun kita melihat melompatnya wakil-wakil rakyat kepada parti pembangkang adalah atas kesedaran mereka sendiri bagi menyelamatkan Malaysia yang sangat parah. Berhijrah dari tempat yang tidak baik ke tempat yang baik adalah disuruh oleh Islam. Berlainan dari usaha yang dilakukan oleh mereka untuk menarik wakil-wakil rakyat dari tempat yang baik, apa lagi berjuang atas landasan Islam ke landasan yang bercanggah dengan Islam.

Tiada ulasan: