18 Mei 2008

Siapa yang terburu-buru?

Hishammuddin Tun Hussein tidak mahu mana-mana pihak membuat kesimpulan terburu-buru berhubung laporan Suruhanjaya Siasatan Diraja mengenai klip video Lingam.

Menurut beliau, kerajaan tidak boleh mengambil tindakan ke atas mereka yang disebutkan hanya berdasarkan laporan media atau kenyataan pihak-pihak tertentu tanpa melalui proses yang sebenarnya.

‘‘Kita tidak mahu ada mana-mana pihak atau sesiapa yang disebutkan itu teraniaya dengan kenyataan atau liputan tanpa melalui proses yang sewajarnya,” katanya kepada pemberita selepas majlis sambutan Hari Guru Peringkat Kebangsaan, di sini petang ini.

Persoalannya siapakah yang sebetulnya terburu-buru Hishamudin atau pihak yang beliau maksudkan. Sebetulnya rakyat terlalu matang untuk menilai persoalan yang sekian lama tertangguh penyelesaiannya, sedangkan ada pihak yang nampaknya sentiasa berdolak dalih dan cuba lari dari kenyataan.

Kata pepatah melayu, kalau tidak ada angin bertiup masakan daun boleh bergoyang. Realitinya bukan angin tetapi ribut dan daun pun telah gugur. Rakyat tidak mahu semuanya berterusan menjadi satu sandiwara untuk melindungi pihak tertentu. Jangan sampai semuanya gimik untuk menunjukkan tindakan telah diambil tetapi keputusannya entah bila sampai kesudahannya.

Tiada ulasan: