20 September 2008

Nuzul Quran

“Bulan Ramadhan, bulan yang di dalamnya diturunkan (permulaan) Al-Qur‘an sebagai petunjuk bagi umat manusia.” (QS. Al-Baqarah: 185).


17 Ramadhan merupakan hari yang amat bersejarah bagi umat manusia, apalagi umat Islam. Pada pada hari itulah, Al-Qur‘an diturunkan pertama kalinya, sekaligus menjadi era kebangkitan umat.

Ayat Al-Qur‘an yang pertama yang diwahyukan kepada Nabi Muhammad adalah “Iqra‘”, yang artinya “Bacalah”. Membaca adalah penerang jalan atau jendela dunia. Tentunya , membaca adalah syarat utama dalam menuju kebangkitan diri dan umat.

Namun membaca yang diwajibkan menuju kebangkitan yang sesungguhnya adalah membaca dengan nama Allah. Dengan cara demikian, petunjuk Allah akan didapati. Ilmu tanpa petunjuk Allah adalah ilmu yang membawa kepada kesesatan .

Apalagi dalam al-Qur‘an, Allah memastikan bahawa semua manusia akan menjadi sesat, kecuali yang mengikuti petunjukNya.

Seorang hamba yang bangkit tanpa petunjuk Allah, hanya bertahan dalam usia dunia yang sangat terbatas sesuai dengan umurnya di dunia. Namun akibatnya adalah mendapat sengsara dan kehinaan di akhirat. Sedangkan ilmu pengetahuan yang baik ialah yang menuntun seseorang menuju tempat mulia yang disediakan Allah yakni syurgaNya.

Oleh kerana itu, kita yang telah berulang kali memperingati Nuzul Qur‘an di bulan Ramadhan, sewajarnya telah banyak membaca, memahami, mengambil sikap untuk menentukan pilihan, serta menetapi jalan kebangkitan yang sesungguhnya. Selamat atau membinasakan.

Tiada ulasan: