18 Disember 2008

Islam agama nasihat.

Allah telah mengunci mati hati dan pendengaran mereka, dan penglihatan mereka ditutup. Dan bagi mereka siksa yang amat berat” (QS. Al-Baqarah: 7).

Islam adalah agama nasihat, sabda Rasulullah SAW. Kerana itu, setiap manusia sangat dianjurkan untuk sentiasa memilih isi nasihat yang baik dan menggunakan cara penyampaian yang baik . Sekali lagi ini menunjukkan Islam adalah agama yang menjunjung tinggi keyakinan bahwa nasihat bukan hanya berpeluang besar dalam mencegah orang untuk melakukan kemungkaran, tetapi juga berpeluang memperbaiki perangai manusia yang telah rosak.

Nasihat diumpamakan perahan kepada santan kelapa, yang diambil hanya santan atau kebaikan sahaja. Kerana itu mendengar nasihat berarti mendapatkan kebaikan dari ucapan seseorang, oleh itu wajarlah nasihat hanya didengar dari yang ahlinya bagi memastikan yang diperolihi adalah "mutiara" bagi penyuluh jalan hidup. Seterusnya mencapai kemulian yang diharapkan.

Sabda Rasulullah . “Tolonglah saudaramu yang melakukan kezaliman dan yang dizalimi”. Lalu, salah seorang bertanya, “Wahai Rasulullah, tentu saya akan menolongnya jika dia seorang yang dizalimi, lalu bagaimana saya menolongnya jika ia melakukan kezaliman?” Rasulullah menjawab, “Kamu menahannya atau menghalanginya dari kezaliman, maka hal itu adalah cara untuk menolongnya” (HR Bukhari).

Cara yang paling baik untuk menahan seseorang dari melakukan kejahatan tentunya dengan memberi nasihat. Cara itu bukan hanya boleh menumbuhkan benih cinta dan kasih sayang antara pihak yang dinasihati dengan pihak pemberi nasihat. Tetapi juga mencegah timbulnya rasa sakit hati bagi orang yang terlanjur melakukan kezaliman.

Namun begitu harus diingat kadangkala nasihat secara keras dan nasihat dengan lembut tidak mampu mencegah seseorang dari melakukan kejahatan atau memperbaiki kerosakan perangainya. Ini disebabkan mereka itu tergolong dalam kelompok yang disebutkan dalam Al-Quran, seperti ayat diatas iaitu sebahagian manusia yang sudah ditutup rapat hati, telinga, dan matanya.