20 Januari 2009

Siapa lagi akan jadi Calon BN ?

Tun Dr. Mahathir Mohamad berkata, kekalahan BN itu disebabkan kesilapan meletakkan calon yang tidak boleh diterima dan tidak disukai orang ramai.

"Sebahagian daripada sebab kekalahan ini ialah kerana pengundi tidak suka kepada calon.

"Pengundi terpaksa membuat pilihan antara calon BN serta Pas dan akhirnya memilih Pas walaupun tidak suka kepada parti pembangkang itu tetapi terpaksa membuat pilihan," katanya.

Dalam kenyataan itu Dr. Mahathir menambah, jika BN mahu mencapai kejayaan pada pilihan raya umum ke-13, Najib perlu melakukan tindakan berani dan salah satunya ialah untuk menolak pemimpin-pemimpin yang terlibat dalam rasuah.

"Pemimpin-pemimpin yang rasuah ini juga tidak boleh dipilih memegang jawatan-jawatan di dalam kerajaan ataupun Kabinet.

"Kalau pemimpin-pemimpin ini masih dipilih oleh ahli parti menjadi pemimpin, mereka tidak boleh dipilih untuk menjadi calon dalam Pilihan Raya Umum Ke-13 nanti,"

Kalau begitu saya berpandangan kebanyakan pemimpin BN yang ada sekarang memang tidak layak untuk bertanding pada PR ke 13.

Termasuklah Najib yang dilibatkan dengan pelbagai skandal adakah melibat wanita dan harta. Kalau Tun mengatakan Najib tidak boleh dipersalahkan, saya bantah bahawa Najib sekarang dilihat bersalah kerana beliau masih gagal membersihkan dirinya dengan pelbagai tuduhan itu.

Kerana itu rakyat di Kuala Terengganu menghukumnya sekali gus hukuman itu terkena kepada Farid dan BN. Imej Najib lah antara yang memporak perandakan kempen BN di KT.

Banyak pihak yang takut kepada bayang-bayang sendiri. Antaranya saya masih bertanya kenapakah menggantung gambar Altantuya dianggap bersalah ?, dan penampalnya ditangkap di Kuala Terengganu dalam kempen disana.

Siapakah lagi akan jadi calon BN bagi memenuhi kretaria yang disebutkan oleh TDM ? Secara jujur saya yakin semua boleh menjawab mungkin tidak ada lagi, melainkan rakyat akan terus beralih arah kepada calon-calon dari parti Pakatan Rakyat, PAS, DAP atau PKR.