20 Januari 2009

Siapa gadai Singapura ?

IPOH, 18 Jan. – Menteri Besar Perak, Datuk Seri Ir. Mohammad Nizar Jamaluddin menegaskan, tiada sebab untuk beliau meletakkan jawatan berhubung isu pemberian hak milik tanah kekal kepada penduduk kampung baru di negeri ini.

Beliau berkata, apa yang dilakukannya adalah untuk kebaikan rakyat dan yakin perkara itu tidak mengguris perasaan Sultan Perak, Sultan Azlan Shah dan Raja Muda, Raja Dr. Nazrin Shah.

‘‘Tidak ada sebab mengapa saya perlu letak jawatan. Hubungan saya dengan pihak istana cukup baik. Isu ini tidak sepatutnya timbul,” katanya dalam sidang akhbar disini hari ini.

Mohammad Nizar diminta mengulas gesaan beberapa pihak agar beliau meletakkan jawatan berikutan tindakannya memberi hak milik tanah kekal kepada penduduk kampung baru telah mengguris hati raja-raja Melayu.

Menurut Mohammad Nizar, beliau tidak nampak apa yang dititahkan oleh Tuanku Raja Muda Perak itu menggambarkan perasaan ‘terguris’ baginda terhadap apa yang sedang dilakukannya.

Sebaliknya dakwa beliau, ketika Perak di bawah penguasaan parti Barisan Nasional (BN), lagi banyak tanah di negeri itu yang telah tergadai kepada orang bukan Melayu.

“Seandainya seluruh kampung baru yang mempunyai penduduk kira-kira 47,000 orang diberikan hak milik tanah, kita hanya beri tidak sampai 3,000 ekar (1,200 hektar),” katanya.

ADUN Titi Serong yang juga merupakan Pengerusi Kelab Penyokong Kerajaan Perak,Drs. Khalil Idham Lim mengatakan sepatutnya pemilikan tanah di Kampung Baru tidak perlu dipertikaikan lagi kerana generasi yang tinggal disitu adalah melebihi dua generasi. Mereka berhak memiliki hak mereka yang sebenarnya.

Menurut Beliau, pemimpin UMNO telah kehabisan modal dan membangkitkan isu dan mengaitkan pihak yang tidak sepatutnya dikaitkan dengan keputusan Kerajaan Negeri Perak itu.

"Sepatutnya pemimpin UMNO perlu mempertikaikan keputusannya sendiri menggadaikan Singapura kepada pihak lain. Itulah yang lebih terguris dan mengguris hati semua pihak". Jelasnya.