02 Mac 2009

Siapa 'kartun', Sivakumar atau Zambry ?

"Dia buat benda tu macam cerita kartun,'' kata Zambry Abdul Kadir seperti disiarkan dalam akhbar utusan malaysia hari ini dalam tajuk berita "Macam ‘kartun’ – Zambry".

Berbagai hujah dan alasan sekali lagi dibentangkan bagi menjawab berbagai pertanyaan dari rakan media. memang mudah dia menjawab bagi menutup dan menghalalkan segala muslihat dan kerja jahat yang dilakukannya bersama Najib sehingga jatuhnya Kerajaan Negeri Perak Pakatan Rakyat.

Sebenarnya Zambrylah yang jadi kartun dan Sivakumar adalah pelukisnya. Dalam banyak hal kita lihat serangan dan keputusan yang dibuat oleh Speaker menampakkan Zambry sentiasa terdesak dengan jawapan yang menampakkan orang yang hilang punca..

Dalam banyak hal Zambry telah dapat menyampaikan maklumat kepada umum dalam media yang berat sebelah melapor situasi di Perak. Namun dia sebetulnya gagal untuk meyakinkan rakyat kerana kenyataannya tidak ada satu pun yang diiringi dengan tindakan yang konkrit.

Bial tidak ada tindakan pati orang menganggap dia sudah jadi kartun dek lakaran seorang Speaker yang pandai mengambil keputusan tanpa membelakangi peraturan yang sedia ada.

Kelmarin Zambry membuat kenyataan yang membuktikan dialah kartun,kata Zambry seperti yang dipetik berkata :-

1.Keputusan yang diambil oleh Sivakumar jelas bertentangan dengan peruntukan terkandung dalam Peraturan-Peraturan Tetap DUN Perak yang menyatakan bahawa sebarang persidangan DUN hendaklah mendapat perkenan Sultan Perak terlebih dahulu.

2.Apa yang dibuatnya adalah sesuatu yang tidak mengikut Perlembagaan dan bertentangan sama sekali dengan Perlembagaan tetapi sengaja tidak menghiraukannya kerana mahu mengikut kata hati.

3.Jika kita baca beberapa perkara dalam Peraturan-Peraturan Tetap DUN Perak, ia jelas menunjukkan bahawa sebarang persidangan DUN yang hendak diadakan hendaklah mendapatkan perkenan Tuanku

4.Zambry berkata, beliau tidak terkejut dengan tindakan Sivakumar mengadakan sidang tergempar itu memandangkan sudah menjadi kebiasaan Speaker itu bertindak mengatasi Sultan.

5.Dia merasakan segala tindakannya mahu mengatasi Sultan. Kalau orang kata 'Singh is King, tak tahulah kalau Siva (Sivakumar) juga King'

6.Dia buat benda tu (sidang tergempar) tetapi halang 10 Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Barisan Nasional (BN) menghadirinya

7.Jika benar Sivakumar mahu membubarkan DUN, ia sepatutnya dibuat secara demokrasi dengan memanggil semua 59 ADUN hadir pada mesyuarat tersebut

8.Rakyat boleh membuat analisis sendiri tentang sikap sebenar pemimpin pembangkang yang selama ini kononnya bersungguh-sungguh memperjuangkan demokrasi di negara ini

9.Mereka (pembangkang) sepatutnya tidak mengamalkan sikap pilih kasih. Dalam konteks ini, kita kena ikut peruntukan undang-undang.

9 ulasan:

Awanama berkata...

kpd semua bloger dan wartawan internet tlh publishkan isu-isu mengapa tol dan pengunaan nama allah tiba-tiba dibenarkan oleh berbangsa kristian..

MENGAPA UMNO/BN MENGUNDURKAN DIRI DARI ISU-ISU TIBA-TIBA...

FIKERKAN SEJENAK...

SUDAH PASTI IA BERKAITAN NAK MERAIH UNDI DI 3 TEMPAT YG AKAN BERLANSUNG PILIHAN RAYA KECIL NANTI..

SEPERTI DSAI KATA DLM MAJLIS DI SHAH ALAM...

SO I URGE BLOGGER AND AUDITOR OF INTERNET TO MAKE PEOPLE REALISE WITH YOUR WORDS...

WORDS IS THE MOST DENGEROUS WEOPON IN WORLD..ITS TIME TO USE IT.

STAY UNITY...


PENYOKONG PAKATAN RAKYAT SGR

Awanama berkata...

Salam YB,

Excuse me..... dengar ada orang bercakap bercakap tentang demokrasi semasa memberi komen pasal Sivakumar. Kah...kah...kah...kah...
Tanya dia dulu dia paham ke pasal demokrasi. Dah dah jadi MB kerajaan haram nak kata Siva pulak yang tak ikut demokrasi... pooorrrahh!!!

Awanama berkata...

Yes Siva is king. King of DUN.
Zamry is Zombie tak paham dan putar belit peraturan perentah DUN.
Yes Zombie is cartoon and his DPM acknowledge the case is at the court and so Zombie is not he MB.
Hidup Speaker and you are man of the match.
Zombie will be the bone looser and the 3 frogies can continue shivering in you toilet somewhere or if they want to be saved can move to Pekan for protection. Will see whether DPM will protect them.

Awanama berkata...

Rasenya Lanun ni yang tak faham undang undang ,kata Speaker Dun Katoon . Nak tipu rakyat dia ingat rakyat bodoh .rakyat umur 4 tahun dah pergi Pasti atau taska ,jadi rakyat tak buta huruf atau buta sejarah lagi. dia ingat rakyat macam Sponge bob ke asyik kena buli dgn Encik Crab

Awanama berkata...

Ele Zamri....dulu mu jo kutip dan bukukan siri ucape bekas reaktor uia dato Dr kamal hassan....pahtu sambung ngaji dapat ma...phd..tapi bare tiru punya.sebab itu jadi pengikut najib najis....meluat saya dengan Man in Black ni

Awanama berkata...

apa la bongok sangat pengikut pas ni.. kalau nak aziz suruh makan taik pun aku ingat depa makan.. apa punya bangang... mampuih lagi baik. sia-sia dok pi mengaji, mengaji apa, bukan mengaji kitab mengaji politik..bodo nak mampuih sungguh puak-puak ni... takbir

Awanama berkata...

Apa yang diperkatakan oleh Zamry tu mmg betul... kebetulan nya kerana Zamry tak pernah baca standing orders, hak dan kuasa speaker dun. korang ingat semua adun bn ni tau ker hal hal bab perlembangaan negeri ni????... adun bn manusia yg paling pemalas membaca... dia org buat kerja ikut sedap nafsu mereka saja.. tu sebab semua yg UMNO buat bercanggah..baik dari syariatnya mahu pun dari sudut perlembagaan yg mereka cipta sendiri. Moral dari peristiwa diPerak ini.. apa yg dpt kita simpulkan Allah telah mempamirkan pelapis pejuang pejuang Islam yang akan menerajui PAS yang satu ketika dulu belum pernah teruji dan kini permata tersebut telah terserlah sinarnya. Begitu juga dlm DAP siapa kenal Sivakumar??? hanya selpas peristiwa coup de tat ini barulah masyarakat melihat.

Alhamdulillah.

Awanama berkata...

zamry bangang dan tolol sebab dok ikut telunjuk najib yang penuh ngan najis. orang2 umno pun bodoh.buta mata hati!!.elok la tu parti yg murokkab tak selamat dunia akhirat. titik

Awanama berkata...

AKU BENCI ZAMBRY.HARAP DAPAT PENGAJARAN SETIMPAL DARI APA YANG DIA BUAT.TUNGGU MASA KEJATUHAN YANG PALING MEMALUKAN DALAM DUNIA AKAN TIBA.INGAT ZAMBRY,LANGIT TAK SELALU CERAH!