13 Februari 2009

Siapakah yang patut insaf , Nizar atau Zambry ?

Menteri Besar Perak kudeta, Zambry Abd. Kadir ketika diminta mengulas mengenai hasrat Menteri Besar Perak Pakatan Rakyat Datuk Seri Ir. Mohammad Nizar Jamaluddin yang mahu mengosongkan kediaman rasmi Menteri Besar tidak lama lagi. berkata ''Saya bersyukur kerana beliau telah sedar dan insaf. Saya mengalu-alukan tindakannya itu''.

Siapakah yang sepatutnya sedar dan insaf dalam perkara ini. Zamry yang memecah tradisi sebagai seorang yang berketurunan India yang pertama menjadi Menteri Besar di Perak. Sebetulnya dialah yang kena sedar dan Insaf kerana dengan cara kudeta dan rampasan kuasa paling kotor dalam sejarah politik Malaysia baru boleh dia menjadi Menteri Besar Perak.

Saya buka bermaksud untuk mengatakan orang berketurunan India tidak boleh menjadi MB Perak. Adakah sudah tidak ada Melayu yang layak dipilih sebagai MB Kudeta.Saya kasihan kepada Dato' Ramly Zahari yang tidak dipilih sedangkan dialah Exco paling kanan di Zaman Tajol Rosli. Sudah 4 penggal dia jadi Exco.

Dalam masa yang sama siapapun dia adakah Melayu, Cina, Asli dan apalagi berketurunan India, pasti rasa malu dengan tindakan rampasan kuasa yang beliau lakukan di Perak.

Bila bertanya orang Pulau Pangkor , semua akan mengakui dia bukannya seorang Melayu.

"Ayahnya dipanggil dengan nama "Kadir maknondi" di Pulau Pangkor. sah dia bukan Melayu ". kata seorang kawan yang baru saya hubungi tadi.

Biarlah kita letakkan persoalan bangsa ketepi dan jauh-jauh. siapapun dia tidak akan dapat menerima kenyataan dengan tindakan Najib dan Zambry yang menafikan hak rakyat Perak dengan merampas hak yang telah ditentukan dalam PR ke 12 yang lepas.

Pemuda Umno ketika berlaku krisis antara Tan Sri Ghazali Jawi dengan Sultan Idris pada tahun 1974 telah memberi pandangan; “Sultan Perak mempunyai hak melantik dan berkenan seseorang memegang jawatan Menteri Besar, tetapi setelah dilantik dan diperkenankan, Sultan tidak ada hak mengikut Perlembagaan Negeri untuk memecat atau memerintahkan supaya meletakkan jawatan. Hak untuk memecat atau memerintahkan seseorang berhenti dari Menteri Besar, ialah Presiden UMNO.”

Zambrylah yang sepatutnya malu, sedar dan insaf , ambilah cermin tiliklah muka kamu, tanyalah diri sendiri, layakkah aku jadi MB Perak ?

8 ulasan:

fital berkata...

Sebagai seorang islam kedua-duanya kena insaf.Mungkin hari ni Dr. zambry tak insaf tapi satu hari nanti dia akan insaf juga.Kita pun kena insaf juga.

OrangKB berkata...

Setuju dengan fital. Yang kita kena insaf ialah idea lompat parti. Nampaknya lebih banyakj buruk daripada yang baik.
Sekarang ni pun, orang BN gunakan isu lompat 16 Sept dulu untuk mengenakan balik pembangkang.

Tanpa Nama berkata...

bila pemimpin tak reti dengan mendalamnya apa itu Islam..maka apa tidakan dan kelakuan atau amalaan yg barcanggah dengan Ugama akan lebih agresif di pergiatkan (mungkin). bila kuasa dah digenggam, aku punya suka apa aku nak buat, pedulikan siapa nak kata apa atau apa2 nak jadi sekali pun, jadilah. akhir sekali yang derita dan sengsara bukanlah sesiapa bahkan kitalah sebagai rakyat jelata yang akan menanggungnya, susah payah. sabarlah sekalian saudaraku, yaqinlah dengan sunguh2, Tuhan Maha Adil, hari pembalasan pastinya tiba..bersedialah untuk ke sana...

Tanpa Nama berkata...

sekarang ni terlampau banyak isu politik menghiasi akhbar dan berita di malaysia...
saya cadangkan agar isu politik ini tidak mendapat liputan meluas...rasnya buang masa jer..daripada politik baiklah dipaparkan kemajuan dan kekurangan yang ada di malaysia...
rakyat sudah bijak...rakyat tidak lagi mengundi ikut pari..tp mengikut kemajuan yang dibawa oleh pemimpin...baik PR ataupun BN seharusnya anda celik minda...kami tidak mahukan pemimpin yang hanya berpidato...tp kami mahukan pemimpin yang bekerja...

Tanpa Nama berkata...

orang BN patut sedar lar... kuliah agama kat malasysia ni ada banyak tapi taknak pegi..bah kan dieorg pegi tutup dan halang kuliah agama. kesedaran agama tu penting.. Bn lah yang halang rakyat dari kesedaran dan mereka buat sebab takut kebenaran terbongkar.. Bn takut dengan kebenaran.. tunggulah engkau BN..azab Allah pasti datang.... YB idham Lim teruskan perjuangan demi islam.

AntiRasisSampaiMati berkata...

xksh la sape jd MB..melayu,cina,india mahupn org asli yg pntg islam dan tahu menjaga kebajikan rakyat...

Tanpa Nama berkata...

bukan penting bangsa tapi paling utama akidah yang penting tauhid kpd allah.insaf lah keduanya.norma kehidupan yang mencabar.sokong di pulang kan kuasa memilih kerajaan kepda rakyat.yang penting islam di daulat kan.

Hafizuddin berkata...

aku sering bertanya sendiri,bilakah Ummat ISLAM akan bersatu,berpegang spenuhnya pada AL-QURAN dan Hadis dalam urusan kehidupan seharian, perjuangan Pas menjurus kearah tersebut, bersama sama kita doakan kepada ALLAH,agar segenap rakyat dan pemimpin Islam kembali bersatu memajukan negara serta tamadun baru kebangkitan Islam.