24 Mei 2009

Suasana di Penanti

BERIKUT perkembangan proses penamaan calon pilihan raya kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Penanti, Pulau Pinang hari ini:

10.30 pagi: Suasana masih terkawal, jumlah penyokong yang hadir masih sama. Di luar pusat penamaan calon, IKBN, Wanita PKR melancarkan pasukan pilihan raya Wanita PKR, oleh Ketua Wanita PKR, Zuraida Kamaruddin.

10.05 pagi: Sesi kemukakan bantahan sedang berlangsung. Kesemua calon yang mengemukakan borang berada dalam dewan penamaan calon.



10.05 pagi: Pegawai Pengurus Pilihan Raya, Roslan Yahya mengumumkan sesi kemukakan borang penamaan calon ditutup. Lima orang termasuk Mansor dari Pakatan telah memfailkan borang masing-masing.

9.30 pagi: Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng; Penasihat DAP, Lim Kit Siang dan beberapa pemimpin parti itu memasuki kawasan pusat penamaan calon di IKBN.

9.20 pagi: Kamarul memasuki Dewan IKBN.

9.15 pagi: Calon Bebas, Kamarul Ramizu yang merupakan bekas calon pilihan raya kecil Parlimen Bukit Gantang tiba di pusat penamaan calon.

9.10 pagi: Calon Bebas, Mohd Saberi Othman tiba dan memasuki Dewan IKBN.

9 pagi: Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) mengumumkan proses penamaan calon dibuka. Mansor dan Aminah memasuki Dewan IKBN.

8.55 pagi: Mansor memasuki pekarangan IKBN diiringi Anwar dan pemimpin-pemimpin Pakatan termasuk Tan Sri Khalid Ibrahim, Azmin Ali, Tian Chua, Shamsul Iskandar Mohd Akin dan Mohamad Sabu.

8.50 pagi: Penasihat PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim tiba bersama beberapa pemimpin Pakatan Rakyat.

8.45 pagi: Kira-kira 1,000 penyokong Pakatan hadir mengiringi Mansor.

8.20 pagi: Calon Bebas, Nair Khan Ari tiba di pusat penamaan calon.

8 pagi: Suasana terkawal dan lengang. Pihak polis ditempatkan beagi mengawal keadaan sekitar IKBN.

7.45 pagi: Calon Parti Keadilan Rakytat (PKR), Mansor Othman tiba di pusat penamaan calon. Beliau masih menunggu kehadiran penyokong parti lain dari jarak 300 meter dari kawasan penamaan.

7.40 pagi: Calon Bebas, Aminah Abdullah tiba di pusat penamaan calon di Dewan Besar Institut Kemahiran Belia Negara (IKBN) Bukit Mertajam bersama suami dan tiga anaknya.

3 ulasan:

otai-otai kampung berkata...

YA ALLAH KAU MENGKANLAH CALON PAKATAN RAKYAT...

AMIN!!!

musafirlalu berkata...

Dun Penanti N12 dengan 15,421 pengundi berdaftar yang telah dimenangi oleh calon PKR Mohammad Fairus Khairuddin dengan mengalahkan calon BN Datuk Abdul Jalil dengan majoriti 2,219.PKR mendapat 7,346 dan BN mendapat 5,127 undi.Pengundi yang keluar mengundi 80.9%.PKR telah mendapat undi popular sebanyak 58.9% dan BN mendapat 41.1% dalam PRU 12.

Berbeza dengan PRU 11 dengan BN diwakili dengan calon yang sama telah mendapat 6,195 telah mengalahkan calon PKR yang diwakili oleh Anuar Shaari yang memperolehi undi sebanyak 5,528 dengan majoriti 667 undi.Dengan peratusan yang keluar mengundi ialah 79.17%.BN telah mendapat undi popular 52.84% dan PKR 47.15%.

Bagi saya,dimanakah kewajaran BN menyatakan yang kawasan tersebut adalah kubu kuat pembangkang.Kalau nak dibandingkan dengan Dun Manek Urai yang telah lama menjadi kubu kuat Pas.

Apapun alasan yang diberikan oleh BN mengenai peletakan jawatan atau meninggalnya calon adalah tidak dapat diterima sama sekali.Alasan yang diberikan ialah untuk menjimatkan wang telah menjadi bahan lawak dikalangan rakyat.Sedangkan wang adalah darah daging UMno.Yang pastinya Umno cukup takut dengan angka.Berapa banyakkah angka yang akan susut buat UMno untuk dilihat oleh rakyat.

ubatkuat berkata...

selamat berkempen dan mengundi bagi orang penanti,,butlah kerja yg elok2 dan bermuafakatlah sesama kita bagi menyuburkan demokrasi

takbir,takbir dan terus takbir