13 Jun 2009

PAS kutuk serangan di Selatan Thailand

KUALA LUMPUR, 12 Jun : - PAS mengutuk keras serangan yang dilakukan ke atas umat Islam di selatan Thailand.

Presiden PAS, Dato' Seri Abdul Hadi Awang mendesak agar tindakan tegas diambil ke atas pihak-pihak yang melakukan keganasan tersebut.

"PAs mengutuk serangan yang berlaku di Selatan Thailand dan amat kecewa dengan apa yang berlaku. "Kami juga mendesak agar siasatan segera dilakukan dan satu tindakan tegas perlu diambil ke atas pihak-pihak yang melakukan serangan ini," tegas Hadi. Beliau juga menjelaskan, PAS bersedia untuk memainkan peranan penting untuk menyelesaikan konflik di Selatan Thailand jika mendapat jemputan.

PAS, kata Hadi, tidak mempunyai apa-apa hubungan dengan mana-mana pihak di Selatan Thailand. Selatan Thailand bergolak lagi pada 9 Jun lalu bila 11 jemaah ditembak ketika solat isyak di Masjid Al-Furqan di Kampung Air Tempayan, Sungai Golok kira-kira pukul 8.50 malam (waktu Malaysia). Setelah melepaskan tembakan dari dua pintu masuk masjid, enam penyerang itu dikatakan masih tidak berpuas hati dan masuk ke dalam masjid sebelum melepaskan beberapa das lagi tembakan bagi memastikan jemaah terbabit benar-benar mati.

Tragedi terbaru yang menjadikan masjid sebagai sasaran, berlaku pada hari yang sama Perdana Menteri Thailand, Abhisit Vejjajiva melawat Malaysia dan memperbaharui komitmen untuk mengakhiri konflik yang berlarutan sejak 2004 di wilayah bergolak itu. Kejadian itu menambahkan jumlah korban yang kini mencecah lebih 3,700 orang dan masyarakat Islam di wilayah itu bimbang kejadian lebih buruk akan menyusul semula dan ramai yang percaya kejadian terbaru didalangi pihak berkuasa.

Bagaimanapun sehingga kini masih belum dapat dipastikan motif sebenar pembunuhan kejam itu tetapi ada yang berpendapat berpunca daripada dendam dan pihak tentera Thai menafikan sebarang pembabitan anggota mereka. Harakahdaily.

1 ulasan:

ubatkuat berkata...

ASSALAMUALAIKUM WARAHMATULLAHI WABARAKATUH

BISMILLAHIRAHMANIRAHIM,,

BUAT MUSLIMIN DAN MUSLIMAT MALAYSIA,,SAYA MEMOHON SEMOGA SAMA SAMA KITA SEDEKAHKAN AL FATIHAH KEATAS RAKAN SEUGAMA KITA DI SELATAN THAI YG TERKORBAN SYAHID KETIKA SOLAT ANGKARA MANUSIA BERTOPENG IBLIS

AKU BERSYUKUR KERANA KITA DI MALAYSIA INI HIDUP AMAN DAMAI DAN BERTOLERANSI,,SYUKUR SANGAT....SEMUGA MENJADI PEDOMAN HINGGA AKHIR HAYAT,,UCAPAN TAKZIAH JUGA BUAT KELUARGA DAN SAHABAT HANDAI YG TERKORBAN,,,

WASSALAM