17 Julai 2009

Keputusan PRK MU Satu Amaran

Email Oleh : abang zack
Oleh Hamzah Filfilan


Akhirnya debaran menanti keputusan PRK MU telahpun berakhir, PAS yang mewakili PR berjaya mempertahankan kerusi DUN tersebut dengan majoriti yang amat tipis berbanding PRU ke-12 yang lalu. Saya secara peribadi memang telahpun menjangkakan awal-awal lagi sama ada PAS akan tewas ataupun akan menang tipis. Kita amat berharap agar para pimpinan yang duduk kat atas tu faham akan isyarat yang ditunjukkan oleh rakyat di MU.

Berbagai alasan akan diberikan.... BN guna duitla...janji-janji pilihanraya a, media berat sebelahla....dan seribu satu alasan akan dikemukakan. Dan kita telah mendengar semalam PAS akan mengadakan post-mortem untuk mengkaji kenapa perkara ini boleh berlaku.

Bagi saya, tragedi ini (saya anggap ini tragedi) adalah kerana salah PR sendiri, bukan salah sesiapa. Di ambang kita hendak menghadapi PRK ini berbagai kontroversi melanda dan diperbesarkan oleh media. Nak salahkan media? Sendiri cari penyakit sendiri jawabla....

Kita sebok nak menghadapi PRK, yang sebok bawak idea Kerajaan Perpaduan tu kenapa? Idea ini dari PAS kemudian PAS sendiri yang tolak. PM dengan senang hati kata sudi menerima idea ni. Sekarang yang nampak jahat siapa? PAS tolak perpaduan, BN nak perpaduan. Benda ini telah dieksploit dengan baik oleh BN. Kadang-kadang pening memikirkan apa punya idea ni...dulu sebok dengan muzakarah la, muqabalah la dan entah apa-apa lagi....yang pemuda PAS pulak sibuk nak berwacana dengan pemuda UMNO.....????? Sepatutnya idea-idea macam tu bincang dulu diperingkat kepimpinan, jangan sebok dan gatal mulut pergi bercakap dengan media!

Kalau nak sangat berbincang, bermuzakarah, bermuqabal, berwacana....buatla di peringkat komponen PR...kalau mereka sanggup berwacana sesama sendiri pastilah isu tempat sembelih babi tak timbul di Kedah. Isu ini juga telah menjejaskan kepercayaan rakyat terhadap PR. PR kelihatan tidak kukuh dan bersatu.

Timbul pulak isu Kg. Buah pala di Penang. Nampak sangat tidak sepakatnya PR. Ketua AMK sendiri boleh mengeluarkan kenyataan yang tidak sedap didengar. Malasla nak ulas. Lepas tu keluar pula berita dalam akhbar, Lim Guan Eng seolah-olah menyalahkan DSAI yang berjanji nak selesaikan masalah ni dan bukannya beliau. Sebelum ni timbul isu ahli majlis MPSP yang dipecat.....macam-macam hal....malslah nak ulas panjang-panjang.

Pergi pula ke sebuah lagi negeri PR....Selangor. Ni satu hal lagi...tiba-tiba seorang pemimpin kanan PKR tibai secara sindiran terhadap EXCO, dan turut ditambah semangkok oleh salah seorang MP PR dari Wilayah Persekutuan. YB Ronnie pulak minta penjelasan MP ni telah isu yang ditimbulkan. Tak ke nampak bercelaru? Kalau yepun tak puas hati kan mereka boleh berbincang secara tertutup....bermuzakarah, bermuqabalah, berwacana....sesama sendiri. Tak payahla dihebohkan sehingga menjejaskan imej dan moral kami para pendodokong Pakatan.

Dan hari ini dalam blog LKY ada tajuk ni..."Time for Pakatan Rakyat to set up a disciplinary committee to restore public confidence in PR cohesion, coherence, discipline, unity and common sense of purpose" .... saya amat bersetuju sekiranya perkara ini diberi keutamaan. Sepatutnya dah lama ada. Tapi tak apa...better late then never...keceluparan sesetengah pemimpin dalam memberi keyataan atas sesuatu isu perlu d disiplinkan. Kita bersetuju pendekatan telus dan terbuka, tetapi kalau sampai menjejaskan kepercayaan rakyat terhadap PR maka perkara ini hendaklah dikaji sedalam-dalamnya.

BN telahpun menganggap kekalahan tipis mereka sebagai kemenangan moral, dan kita dapat menjangkakan pasti mereka akan bertungkus lumus menaikkan kembali imej mereka di kalangan rakyat. Mereka kini telah mendapat talian hayat yang dinanti-nantikan. Keadaan mereka yang kelihatan nazak sebelum ini seakan-akan telah pulih....awas para pendokong PR, pasti mereka akan menggasak hebat selepas ini.

Diharap para pendokong PR berhentilah berbulan madu....kini masanya kita bermuhasabah, mencari dan mengkaji kelemahan diri, dari dok asyik menyalahkan pihak lain. Kini rakyat ingin melihat hasil bukan lagi dibuai mimpi-mimpi indah kemenangan semalam. Masa masih ada untuk kita sama-sama membetulkan kesilapan...

Apapun bagi kami para reformis tegar, apa keadaan sekalipun kami ingin melihat perubahan senario politik yang dicetuskan pada PRU itu akan kekal momentumnya...namun kalau jadi sebaliknya kami tetap tidak akan berubah....lawan tetap lawan.....INSYA ALLAH!

4 ulasan:

Awanama berkata...

Kita jgn layan langsung pertanyaan pemberita2 tv/surat khabar kerajaan, kita jauhkan diri dpd mereka.Setiap pempinpin PR perlu berhati2 mengeluarkan kenyataan dan ajak PR berbincang dulu untuk menyelasaikan.Pemimpin PR perlu tidak mengeluarkan kata2 menyinggung perasaan rakyat dan rakyat adalah Ketua kita dan rakyat pula perlu tahu perkara yg boleh dan yg tak boleh dan kita mesti ada satu perasan takut jika kita melakukan satu2 kerja yg tak betul, perkara yg tak betul akan timbul satu hari nanti walau kita sorok dari pengetahuan ramai.orang tidak mencari kebaikan kita, tetapi sentiasa mencari kesalahan kita.Cerita lama TS Sakaran Dandai pun boleh org cari kesalan.Sy sokong pendapat YB dan PR perlu buat kerja utk macam mana rakyat hendak.

SMT03 berkata...

Begini jawapan saya, mudah saja:

1) Tolong jgn salah kan media arus perdana! Takdir ilahi telah menentukan, mereka di lahirkan untuk mengadu domba jemaah kita!
2) Dalam barisan jemaah kita ini, masih ada yang MUNAFIQ…kecintaan pada allah hanya di bibir, di hati …..lain kot!!
3) Bezanya ialah; MUNAFIQ yang ada dalam jemaah kita ini sedikit bilangan nya (secara relatifnya) daripada yang berada di gerombolan be-END
4) Walaupun berada dalam jemaah islamiyah, kita tetap memegang tittle yang sama…MELAYU
5) Ingat! MELAYU ini kaya…kaya dengan: hasad dengki, busuk ati, tak boleh tengok org senang, suka cari pasal, suka cari publisiti murahan, suka glamor, singkat akal,...dan yag palin penting! CEPAT LUPA DIRI!
6) Apa yang jemaah lupa? Jemaah kita lupa apa yang berlaku di tahun 1999+2008 (menang bergaya!) berbanding 2004(kalah teruk!)..Lupa menginsafi diri! Lupa, bagaimana cara menguruskan kemenangan.
7) Ada beza dia antara berikut ini: mengurus atur kemenangan, mengekalkan kemenangan, mencari kemenangan dan……mempertahan kan kemenangan untuk satu jangka waktu yang panjang!
8) Jemaah lupa! Mereka di luar sana sedang memerhatikan kita (terutama yang bukan islam kot)…tentang perselisihan pendapat kita, tentang pertelingkahan secara terbuka, tentang perpecahan kepimpinan… Mungkin juga ada yang MUAL melihat semua ini..Hentikan lah….!(susah kot nak berhenti..sbb kita pegang tittle yang sama = MELAYU!)
9) Yang tersirat nya adalah…..ini adalah kemenangan mutlak & besar be-END…usaha tentang UG telah membuah kan hasil.
10) Jgn kita bodoh menanalisis apa yang PiEM Najib katakan…. Yang tersurat nya adalah skongan kembali pulih..tetapi untuk kita yang malas berfikir…biar aku jelas kan, yang tersirat nya kesah dongengan Kerajaan Perpaduan telah menampak kan hasil untuk be-END…. Bersedialah wahai jemaah..”peperangan“ yang lebih besar dlm bentuk “tersirat“ akan dtg lagi...lebih dahsyat lagi! Soalan nya: telah kah kita bersedia!??????
11) Jika pilihanraya ini adalah permainan bolasepak, saya boleh simpulkan PiEM Najib adalah “pakar taktikal” …pikir2 kan lah…
12) Takbir…allahu akbar….

SMT03 berkata...

Begini jawapan saya, mudah saja:

1) Tolong jgn salah kan media arus perdana! Takdir ilahi telah menentukan, mereka di lahirkan untuk mengadu domba jemaah kita!
2) Dalam barisan jemaah kita ini, masih ada yang MUNAFIQ…kecintaan pada allah hanya di bibir, di hati …..lain kot!!
3) Bezanya ialah; MUNAFIQ yang ada dalam jemaah kita ini sedikit bilangan nya (secara relatifnya) daripada yang berada di gerombolan be-END
4) Walaupun berada dalam jemaah islamiyah, kita tetap memegang tittle yang sama…MELAYU
5) Ingat! MELAYU ini kaya…kaya dengan: hasad dengki, busuk ati, tak boleh tengok org senang, suka cari pasal, suka cari publisiti murahan, suka glamor, singkat akal,...dan yag palin penting! CEPAT LUPA DIRI!
6) Apa yang jemaah lupa? Jemaah kita lupa apa yang berlaku di tahun 1999+2008 (menang bergaya!) berbanding 2004(kalah teruk!)..Lupa menginsafi diri! Lupa, bagaimana cara menguruskan kemenangan.
7) Ada beza dia antara berikut ini: mengurus atur kemenangan, mengekalkan kemenangan, mencari kemenangan dan……mempertahan kan kemenangan untuk satu jangka waktu yang panjang!
8) Jemaah lupa! Mereka di luar sana sedang memerhatikan kita (terutama yang bukan islam kot)…tentang perselisihan pendapat kita, tentang pertelingkahan secara terbuka, tentang perpecahan kepimpinan… Mungkin juga ada yang MUAL melihat semua ini..Hentikan lah….!(susah kot nak berhenti..sbb kita pegang tittle yang sama = MELAYU!)
9) Yang tersirat nya adalah…..ini adalah kemenangan mutlak & besar be-END…usaha tentang UG telah membuah kan hasil.
10) Jgn kita bodoh menanalisis apa yang PiEM Najib katakan…. Yang tersurat nya adalah skongan kembali pulih..tetapi untuk kita yang malas berfikir…biar aku jelas kan, yang tersirat nya kesah dongengan Kerajaan Perpaduan telah menampak kan hasil untuk be-END…. Bersedialah wahai jemaah..”peperangan“ yang lebih besar dlm bentuk “tersirat“ akan dtg lagi...lebih dahsyat lagi! Soalan nya: telah kah kita bersedia!??????
11) Jika pilihanraya ini adalah permainan bolasepak, saya boleh simpulkan PiEM Najib adalah “pakar taktikal” …pikir2 kan lah…
12) Takbir…allahu akbar….

rakyat berkata...

Semua orang tak perlu kelam-kabut sangat dengan kes "Menang Tipis" Manek Urai. Sebenarnya BN hanya berjaya pada dua perkara ini: (1) Berjaya membawa masuk 369 pengundi baru yangmengundi BN (dari mana? - entah) dan (2) Berjaya memesongkan dan memerangkap 398 orang pengundi yang mengundi PAS pada thn 2008 untuk berpaling/bertukar dan mengundi BN dengan hanya janji-janji manis dan "Jambatan RM10Juta". Adakah 800 undi tambahan ke BN pada PRK41 ini cukup untuk menaikkan semangat BN dan mengucar-kacirkan Pakatan Rakyat, sedangkan belanja BN terlalu besar dengan seluruh kelengkapan untuk menghancurkan seorang peniaga ikan, diakhiri dgn peniaga ikan itu menang tipis?

Lihat analisis penting di http://ceria.my/rakyat/?q=node/116/57#comment-57