12 Ogos 2009

ADAKAH INSAN ISTIMEWA TERBELA?

Oleh : Naninu Sakun

ASSALAMUALAIKUM YB!

INSAN ISTIMEWA! istilah itu telah biasa kita dengar setiap hari. Setiap insan istimewa yang mendaftar di Kebajikan masyarakat dan hospital dan masih di dalam usia 5 hingga 19 tahun, mereka akan disyorkan pergi ke sekolah2 pendidikan khas ataupun di sekolah kebangsaan yang mempunyai integrasi dengan pendidikan khas.

Sekarang kebanyakan negeri di Malaysia ini mempunyai sekolah2 pendidikan khas ini yang akan menjadi penempatan insan2 istimewa untuk menuntut ilmu. Guru2 yang mengajar di sini ada yang bukan mengikuti pengajian pendidikan khas namun telah diberi kursus yang sewajarnya bagi memudahkan mereka mengaplikasikan teknik didalam pengajaran dan pembelajaran. Jangan terkejut kalau saya katakan guru2 yang ada ijazah pendidikan khas belum tentu boleh mengajar murid2 ini.

Sesungguhnya faktor pengalaman juga penting. Walau guru pendidikan khas yang hanya ada sijil perguruan biasa sahaja tetapi mereka lebih menyerlah untuk mengajar insan2 ini kerana mungkin pada saya inilah cikgu2 yang ikhlas dalam mendidik anak2 istimewa ini. Kepada guru2 ini saya ucapkan SYABAS, TAHNIAH DAN TERIMA KASIH.

Pada mulanya elaun guru2 pendidikan khas adalah hanya RM60 sahaja. Ketika itu susah pihak jabatan pelajaran untuk mencari guru2 yang boleh mengajar insan2 ini. Yang mana pihak berkenaan dapati boleh mengajar, maka mereka akan cuba memujuk guru2 tersebut bagi mengajar murid2 pendidikan khas ini. Pernah saya jumpa, seorang cikgu hanya boleh bertahan mengajar mereka ini hanya sebulan sahaja. Ada juga guru2 yang kena jangkitan penyakit dari anak2 didik mereka ini tapi bila ditanya kepada mereka, mereka kata: kalau mereka tidak mengajar murid2 ini siapa yang boleh?, takkan nak biarkan mereka ini tidak boleh maju ke hadapan? takkan kita nak biarkan mereka tidak terus dihargai? 1 Malaysia, inilah namanya guru2 pendidikan khas yang sejati.

SYABAS, TAHNIAH DAN TERIMA KASIH lagi saya ucapkan. Namun, sekarang elaun sudah dinaikkan kepada RM250. Masani, tanyalah jabatan berapa banyak permohonan hendak jadi guru2 pendidikan khas? Failnya tinggi tunggu untuk ditemuduga. Yang saya tak tahan tengok ada yang berpura2 didepan saya kononnya berminat dan meminta tolong perkenalkan kepada mereka yang berwajib agar permohonan diluluskan. Teruk! Lani ada pula diserap namanya LPBS ke dalam pendidikan khas yang merupakan guru2 baru. Bila ditanya pada mereka ijazah apa yang ada? Jawapannya perakaunan, psikologi,komputer dan bermacam2 lagi. Bila ditanya kenapa mengajar mereka2 ini? Jawapannya, dah tak ada kerja. Lingkuplah macamni. Inilah senario yang berlaku di sini. Bukan saya nak cerita keburukan tetapi untuk membuat pihak2 berkenaan sedar ada kelemahan disebaliknya...ADAKAH INSAN ISTIMEWA INI AKAN TERBELA?...Wallahuaklam

ANAK KOMANDO REJIMEN 1

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

moga insan istimewa ini terbela oleh guru2 yang ikhlas

Tanpa Nama berkata...

xdeke yg istimewa utk org istimewa? tengok dlm artikelni mcm xde orgpun nak bagi komen. ini menunjukkan memang insan istimewani xterbela malah diketepikan. renung2kanlah