14 Ogos 2009

“Berdakwahlah dengan hikmah” - Dr. Abdul Karim Zaidan

Oleh: Imran al-Malizi
(imran_almalizi@ yahoo.com)

BINGKISAN DARI YAMAN

Dalam bingkisan minggu ini, saya ingin menyambung sedikit lagi pesanan daripada guru kami, Dr. Abdul Karim Zaidan berkenaan dengan usaha islah dan dakwah yang menjadi tanggungjawab para ulama dan pendakwah Islam khususnya di negara kita.

Menyentuh mengenai kesan globalisasi terhadap dunia Islam dan pengaruhnya ke atas golongan muda, saya menyebut tentang para pemuda-pemudi di Malaysia yang banyak berkiblatkan negara-negara Barat dari segi cara berpakaian dan mengamalkan cara hidup yang jauh menyeleweng daripada ajaran Islam.

Dr. Zaidan meletakkan tanggungjawab memperbaiki keadaan ini kepada para ulama dan pendakwah. Katanya, “Demi Allah, para ulama perlu menasihati mereka itu bahawa tidak boleh melakukan perkara yang haram.. (nasihatlah mereka) dengan kata-kata yang lembut. Firman Allah Ta’ala: “Serulah (manusia) kepada jalan Tuhan-mu dengan hikmah dan pelajaran yang baik dan bantahlah mereka dengan cara yang baik.” (al-Nahl: 125)

Kemudian Dr. Zaidan menggalakkan agar para ulama dan pendakwah supaya terus menghidupkan kelas-kelas pengajian, ceramah, seminar dan menyebarkan buku-buku berkaitan dakwah Islam.

Beliau juga menyeru agar usaha dakwah ini dijalankan kepada golongan muda dengan lemah lembut dan dilakukan secara berperingkat demi peringkat, dari masa ke semasa. Sebolehnya, hendaklah dielakkan daripada bercakap perkara-perkara yang terlalu besar bagi mereka untuk menerimanya.

Apa yang penting, hendaklah diperbetulkan generasi muda ini dari perkara-perkara yang asas dan fardu seperti mentauhidkan Allah S.W.T, mendirikan solat, kewajipan menurut aurat dan sebagainya. Ini kerana kerosakan yang berlaku pada golongan pemuda-pemudi pada hari ini perlu diperbetulkan daripada perkara-perkara yang asas dalam agama.

Lebih buruk lagi, kejahilan generasi muda pada agama Islam ini turut terdedah kepada ideologi-ideologi yang bercanggah dengan ajaran Islam yang sebenar. Tanpa asas akidah yang kukuh, kedudukan umat Islam berada dalam keadaan yang kritikal.

Apabila saya menceritakan tentang ideologi dan fahaman Islam Liberal yang tersebar di negara Malaysia, Dr. Zaidan menyebut, “Apa itu Islam Liberal? Tiada liberal. Islam yang kita ada sebagaimana firman Allah: “Sesungguhnya agama (yang diredhai) di sisi Allah hanyalah Islam.” (Ali Imran: 19) dan “..Dia (Allah) telah menamakan kamu sekalian sebagai muslimin dari dahulu..” (al-Hajj: 78).

Firman Allah lagi, “Dan sesiapa yang mencari agama selain Islam, maka tidak sekali-kali diterima daripadanya, dan pada hari akhirat kelak ia daripada orang-orang yang rugi." (Surah Ali Imran : 85).

Islam yang kita ada adalah bersumberkan daripada al-Quran dan Sunnah mengikut apa yang diterangkan oleh para ulama dan fuqaha,” jelas beliau.

Kemudian saya menyebut, “Tetapi, terdapat golongan yang mentakwil ayat al-Quran, “Tidak ada paksaan dalam agama (Islam),” (al-Baqarah: 256).

Dr. Zaidan lekas menjawab, “Tiada paksaan dalam agama ini bagi golongan bukan Islam.”

Maknanya, orang-orang bukan Islam tidak boleh dipaksa untuk memasuki agama Islam. Adalah satu kesalahan yang besar bagi orang Islam yang tidak mahu menerima keseluruhan ajaran Islam dan menganggap bahawa ‘tiada paksaan dalam agama’ dengan berhujahkan ayat al-Quran ini.

Bagi golongan tersebut, Dr. Zaidan mengatakan, “Kalau begitu dia bukan seorang muslim.. itu dipanggil ‘murtad’,” ujarnya sambil ketawa kecil.

Untuk itu, Dr.Abdul Karim Zaidan mengulang sekali lagi nasihatnya berkenaan takwa dan ikhlas. Katanya, “Allah Ta’ala memerintahkan nabiNya supaya bertakwa dengan firmanNya, “Wahai Nabi! Bertakwalah kepada Allah dan janganlah kamu menuruti (keinginan) orang-orang kafir dan orang-orang munafik.” (al-Ahzab: 1) dan firmanNya lagi “..sesiapa yang bertakwa kepada Allah nescaya Dia akan mengadakan baginya jalan keluar.” (al-Talaq: 2)

Menurut beliau lagi, “Takwa ialah beriltizam untuk melaksanakan perintah-perintah Allah dan berhenti daripada melakukan segala tegahanNya. Usahakanlah takwa ini dengan menurut kemampuan kamu. Beribadatlah untuk mendapatkan keredhaanNya iaitu dengan ikhlas. Beribadatlah kepada Allah sebagaimana yang disyariatkan. Bukan dengan melakukan bid’ah dan perkara-perkara yang baru (dalam ibadat),” ujarnya.

“Dua perkara ini yang saya ingin berpesan, iaitu takwa dan ikhlas. Sentiasalah berfikir dalam urusan agama dan mendoakan kaum muslimin. Janganlah kamu menerima perkara yang di luar batas Islam, cegahlah perkara kemungkaran dengan tangan, lidah atau pun dengan hati,” tambah beliau.

Apabila saya bertanya kepada beliau tentang keadaan semasa di Iraq, Dr. Zaidan menjawab, “Suasana di Iraq sebagaimana yang kamu ketahui, masih tidak stabil.” Dr. Zaidan juga tidak menolak bahawa pengaruh pentadbiran Amerika Syarikat masih bertapak dalam kancah politik di Iraq.

Sebenarnya Dr. Abdul Karim Zaidan pernah mengalami ujian yang sangat berat semasa di Iraq pada zaman pemerintahan Saddam Hussien (semoga Allah mengampuninya) .

Dalam usahanya untuk menegakkan perundangan Islam di tanah airnya, beliau pernah dipenjarakan dan diseksa. Malah, lebih menyayat hati apabila salah seorang anak lelakinya dibunuh di hadapan matanya sendiri semata-mata kerana beliau enggan tunduk kepada kezaliman pemerintah.

Kesan daripada penyeksaan yang diterimanya, Dr. Abdul Karim Zaidan mengalami masalah penglihatan yang serius sehingga ke hari ini. Beliau terpaksa membaca dengan menggunakan kanta yang tebal.

Kisah ini sudah diketahui oleh kebanyakan orang-orang yang rapat dengan beliau. Walau bagaimanapun Dr. Zaidan tidak suka perkara itu disebut-sebut.

Sudah berulang kali stesen-stesen TV dan wakil-wakil akhbar yang terkenal serta berpengaruh meminta kebenaran untuk menemuramah beliau bagi merakamkan kisah hidup dan pengalaman dakwahnya, namun kesemuanya ditolak dengan mentah.

Bagi beliau, biarlah kesemuanya itu menjadi hujah di hadapan Allah Ta’ala kelak bahawa beliau telah berusaha melaksanakan amanahNya dan memperjuangkan agama Allah semasa hidup di atas muka bumi ini.

Dengan itu segala nasihat dan pesanan beliau yang disiarkan pada dua keluaran dalam kolum ini wajarlah diambil manfaat oleh semua pendakwah yang ingin terjun ke medan dakwah dan semua pejuang yang bersemangat untuk memperjuangkan Islam. Kerana tanpa takwa dan keikhlasan dalam melakukan kerja-kerja Islam, kita pasti akan tersasar daripada matlamat dan tidak akan mendapat pertolongan daripada Allah Ta’ala.

Di akhir pertemuan itu, kami menghadiahkan kepada Dr. Abdul Karim Zaidan beberapa buah buku dalam bahasa Arab iaitu Filestin min quttho’ al-Tariq ila Khoritoh al-Tariq (karangan Tuan Guru Hj. Abdul Hadi bin Awang), Al-Hizb al-Islami al-Malizi (karangan Ustaz Abu Bakar Chik) dan tesis saya yang bertajuk Al-Syeikh Abdul Hadi Awang wa Dauruhu fil-Harakah al-Islamiyyah bi Malizia yang merupakan biografi ringkas mengenai peranan presiden PAS dalam sejarah gerakan Islam di Malaysia.

Dr. Abdul Karim Zaidan ternyata berbesar hati dan berterima kasih atas hadiah tersebut. “Hadiah ini diterima di sisi Allah. InsyaAllah Ta’ala,” kata beliau mengakhiri pertemuan.

Tiada ulasan: