09 Oktober 2009

Gempa di Indonesia pengetahuan Allah signifikan dari ayat al-Quran

Email : Zainal Ku
sumber: eramuslim


MENAKJUBKAN Gempa di Padang jam 17.16, gempa susulan 17.58, esoknya gempa di Jambi jam 8.52. Cuba lihat Al-Quran!. Siapa pun yang membuka Al-Qurâan dengan tuntunan pesan singkat tersebut akan merasa kecil di hadapan Allah Swt. Demikian ayat-ayat Allah Swt tersebut:

17.16 (Surah Al Isra' ayat 16): Dan jika Kami hendak membinasakan suatu negeri, maka Kami perintahkan kepada orang-orang yang hidup mewah di negeri itu (supaya mentaati Allah) tetapi mereka melakukan kedurhakaan dalam negeri itu, maka sudah sepantasnya berlaku terhadapnya perkataan (ketentuan Kami), kemudian Kami hancurkan negeri itu sehancur-hancurnya.


17.58 (Surah Al Isra' ayat 58): Tak ada suatu negeri pun (yang durhaka penduduknya) , melainkan Kami membinasakannya sebelum hari kiamat atau Kami azab (penduduknya) dengan azab yang sangat keras. Yang demikian itu telah tertulis di dalam kitab (Lauh Mahfuz).

8.52 (Surah Al Anfaal: 52): (Keadaan mereka) serupa dengan keadaan Firâaun dan pengikut-pengikutny a serta orang-orang sebelumnya. Mereka mengingkari ayat-ayat Allah, maka Allah menyiksa mereka disebabkan disebabkan dosa-dosanya. Sesungguhnya Allah Maha Kuat lagi Amat Keras siksaan-Nya.

Tiga ayat Allah Swt di atas, yang ditunjukkan tepat dalam waktu kejadian tiga gempa kemarin di Sumatera, berbicara mengenai azab Allah berupa kehancuran dan kematian, dan kaitannya dengan hidup bermewah-mewah dan kedurhakaan, dan juga dengan keadaan Firâaun dan pengikut-pengikutnya. Ini tentu sangat menarik.

Maha Suci Allah, Allahu Akhbar

6 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Maha Suci Allah....juga cuba lihat tragedi World Trade Centre Amerika 9/11 kalu tak silap ayat ke-9 surah kesebelas atau sebaliknya cuba seseorang tolong carikan untuk kita....boleh..?

Tanpa Nama berkata...

Kita beriman dgn semua kandungan Al Quran selama2nya...

Tanpa Nama berkata...

waktu jam tu, diambil dari jam mane eh? jam siape? nak tau je..

arwa berkata...

gempa dan ayat2 Allah marilah kita sama2 igat akan amaran ALlah

Tanpa Nama berkata...

Dengan adanya berbagai kebetulan yang Allah sampaikan jelas Allah ingin memperingatkankita supaya jangan bermewah2 ,jangan buat maksiat,jangan jadi seperti firaun..sedar lah wahai manusia .....

sila ke http://abiarwahida.blogspot.com

Tanpa Nama berkata...

Kalau ada yang bole komen tentang tulisan dari sedara saya dibawah ini...

To all,

Hari ini 10/10/2009.

5/10/2009 / ANTARA
Tercatat hingga kini terjadi terjadi 582 gempa susulan setelah gempa besar berkekuatan 7.6 Skala Richter Rabu, 30 September 09 di Sumatra Barat.

(ANTARA- berita rasmi Negara Indonesia macam BERNAMA kita). 528 gempa susulan ni semuanya >5 scala richter, manusia terasa goyang, tingkap pecah, rumah boleh retak etc.

Kenapa mamat yang tulis article tu cerita pasai 3 kejadian saja. Kenapa time recorded & ayat quran for Padang & Jambi saja. Kalau 582 tu kita anggap kecik, yang 6.8 guncang Yojakarta mana, pukul berapa dan ayat berapa? 8.5 guncang sulawesi mana, pukul berapa & ayat berapa? Tasek Malaya fault yang belah separuh pulau Jawa mana, pukul berapa & ayat berapa? tsunami at samoa and typhoon over philipine pukul berapa, ayat berapa?

Sebab kebetulan 16, 58, 52 bila dia baca sama dengan dalam al-quran?

Lagi satu please la, jangan kita kata bencana terjadi kerana mereka engkar dan sebagainya. 400 orang tertimbus hidup2, 30 meter deep, dalam masjid. 40 orang daripada mereka anak2 kecil tengah belajar menghafal hafiz quran. Jatuh air mata aku. Dan aku rasa anak2 yang tertimbus tu jauh lebih beriman daripada setengah2 kita kat KL yang tak kena timbus ni. Yang ada warga KL ni tiap2 malam mabuk dan berkongkek!

SAPA KITA?

Yang pasti aku memang tak suka dan meluat dengan ayat penutup mamat yang tulis article tu. Yang mengkaitkan bencana alam dengan azab Allah, dengan kedurhakaan, seolah2 orang2 di Padang & Jambi tu dimurkai Allah. Dan aku rasa mamat tu patut terbang ke Padang & Jambi untuk minta maaf kat semua mangsa2 bencana, kalau mereka dah mati, jumpa sanak saudara mereka untuk minta ampun dan maaf.

Lagi satu la, Allah tu maha besar, maha bijak. Paham tak "maha bijak"? maksudnya bukan localtime as reference tapi GMT time. Sebab localtime ni Dr. Mahathir atau mana2 pemerintah boleh ubah, ikut suka hati dia.

Surah ke 8- Al-Anfaal (Harta Rampasan Perang)- ceritakan tentang pembagian ghanimah terserah kepada Allah & Rasul, sifat2 orang mu'min, keenganan sebahagian sahabat pergi perang, lagi pasal perang..perang etc sampai ayat ke 48 dan seterusnya cerita pasal pengkhianatan orang munafik dalam janji untuk sama2 berperang... dan orang kafir.. dan disamakan dengan Firaun dan pengikutnya, disiksa. Dey! Ini cerita pasal perang, dan Firaun, Tenggelam, Tersiksa, Terazab sewaktu lintas laut!. Baca jangan ambik satu ayat dalam satu surah saja. Kena ambik ayat sebelum dan selepasnya.

Sat, aku tengok surah 17 (Al-Israa'- Memperjalankan Di Malam Hari)
Ceritakan tentang berjalan di malam hari, Nabi Musa a.s dgn Taurat, Al-Quran petunjuk jalan yang benar.. bla.. bla.. bla.. mula ayat 13- Tiap2 orang memikul dosanya sendiri.... aduhh dan sepanjang surah ni cerita bermula dari ayat 13 cerita pasal azab mereka yang tak ikut al-Quran, pasal kaum dibinasakan, pasal negeri dibinasakan. Jadi tak kira la dari minit ke 13 sampai minit ke 60 mana2 gempa atau disaster yang jadi, mamat ni ada point, sbb cara dia ambik satu ayat saja.

p/s Hari ni 10/10/2009. Aku tak nak cerita finding geologist sampai hari ini. Aku actually one of member for the group that monitor regional tectonic activities for this region. It have been closely monitored for the past 2 years.
Aku teringin nak jumpa mamat yang tulis article tu, supaya mankind bole predict the next disaster, sebab aku rasa banyak lagi ayat al-quran yang mamat tu tahu cerita pasal bencana alam ni.
SENANG SIKIT KERJA KAMI.

Wal-As'ri... yang kita belajar kat form 3 dulu
"BERPESAN2 DENGAN KEBENARAN & BERPESAN2 DENGAN KESABARAN".

Ipin
Geologist
WA ALLAHU ALAM!