13 November 2009

Royalti: Kelantan panggil Tengku Razaleigh perjelas perjanjian

KOTA BHARU, 12 Nov: Kelantan akan meneruskan misi tuntutan hak royalti minyak negeri itu dengan memanggil bekas Pengerusi Petronas, Tengku Razaleigh Hamzah memberi penjelasan kedudukan sebenar kepada rakyat negeri itu.

Exconya, Datuk Husam Musa berkata, perkara itu telahpun dipersetujui Tengku Razaleigh dalam pertemuan mereka sewaktu di parlimen baru-baru ini.

''Saya mendapat persetujuan itu dua hari lalu semasa di Parlimen dan Ku Li akan bersama dalam ceramah yang dikendalikan oleh kerajaan negeri kelak," katanya kepada pemberita selepas Mesyuarat Exco Kerajaan Negeri di sini, semalam.

Antara lain Tengku Razaleigh yang juga Ahli Parlimen Gua Musang itu akan memberi penjelasan berhubung perjanjian antara Kerajaan Negeri dengan Petronas yang telah dibuat pada 1975.

Kerajaan negeri bagaimanapun belum menetapkan masa untuk megadakan majlis penjelasan tersebut.

"Kita tidak pasti lagi bila ceramah itu akan diadakan kerana Menteri Besar Kelantan (Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat) menunaikan haji di Makkah.

“Kalau sempat, kita buat sebelum Menteri Besar pergi. Jika tidak kita buat selepas itu,” ujarnya.

Selain itu, kerajaan negeri juga telah melantik sebuah syarikat guaman untuk menjadi panel menuntut wang royalti tersebut.

Beliau yang juga Pengerusi Jawatankuasa Pentadbiran Awam, Perancangan Ekonomi, Kewangan dan Pembangunan Masyarakat berkata, tunggakan bayaran royalti pusat kepada Kelantan kini mencecah RM2 bilion.

Ianya kerana Kawasan Pembangunan Bersama (JDA) mula mengeluarkan hasil pada 2005, dan Kelantan sepatutnya memperoleh RM400 juta setiap tahun.

Maka sejak dari itu jumlah keseluruhan tunggakan adalah sebanyak RM2 bilion.

'' Mengikut rekod, kerajaan Pusat menerima RM800 juta untuk 2010 dan kita berpendapat separuh dari pembayaran itu yang sepatutnya dilakukan secara tunai adalah untuk Kelantan.

Menurutnya, keadaan itu sama seperti yang dibayar kepada negara Thailand.

''Ini sama seperti yang diamalkan oleh Thailand, negara itu memperoleh RM800 juta dan RM400 juta diberikan kepada wilayah Songkhla," ujarnya.

Kelantan ujarnya tidak wajar dinafikan bayaran royalti kerana Sarawak dan Sabah telah menerima bayaran seumpamanya walaupun operasi perolehan minyak lebih jauh tiga batu nautika daripada perairan negeri tersebut.

Selagi belum mendapat bayaran royalti tersebut, kerajaan negeri tegasnya akan menggunakan seluruh saluran yang ada bagi memastikan hak rakyat negeri itu dikembalikan.

HarakahDaily.Net

2 ulasan:

cyber_virus19 berkata...

LAWAN TETAP LAWAN

Tanpa Nama berkata...

SALAM,

UMNO NI PENJAJAH KE APA YER?

SAMA TAK SIKAP UMNO NI DENGAN AMERIKA YANG MENJAJAH IRAQ DAN MENGAUT HASIL MINYAK DI SANA DAN DI AGIH AGIHKAN SESAMA KRONI YANG MENJAJAH..
SYARIKAT2 AMERIKA, BRITISH, PERANCHIS DAN LAIN2.

TAPI KITA BOLEH KATAKAN ORANG PUTIH NI MEMANGLAH PERANGAI DIA MEMANG GITU, SEBAB ITU ADA ORG BUAT KAJIAN ORG2 PUTIH NI IALAH YAKJUJ WA MAKJUJ (GOG AND MAGOG)
TAPI UMNO NI LAGI TERUK!!!!!!!!
PENJAJAH BANGSA MEREKA SENDIRI.. MELAYU MENJAJAH MELAYU..SEBAB TU ORG MELAYU MERDEKA DARI TAHUN 1957 LAGI...DAH 52 TAHUN TAPI...

ORANG MELAYU PALING RAMAI MISKIN!!!!

APA YANG UMNO DUK BUAT 52 TAHUN MEMERINTAH MALAYSIA!!!

MEMPERKAYAKAN DIRI SENDIRI....BETUL ATAU TIDAK.

SEDARLAH ORG MELAYU...SEBELUM TERLAMBAT..

DULU DAH TERUK SEPANJANG 52 TAHUN MEMERINTAH..TAPI ADA JUGA GAYA MEMERINTAH SEPERTI BRITISH...

TAPI SEMENJAK 1987...

UMNO MEMERINTAH GAYA INDIA DAN FILIPINA..
BANYAK BANGUNAN RUNTUH, KEADILAN TIDAK BOLEH DI HARAP LAGI..RASUAH DI UTAMAKAN SEBAGAI CALON..
ATAU PEMIMPIN..DAN RAKYAT INGIN DI SEKAT MAKLUMAT2 SUPAYA SENANG NAK MEMERINTAH...
DAN SENANG NAK BAWA LARI DUIT..

JANGANLAH ORG2 MELAYU BERSIKAP BEGITU..
KITA PERNAH DI SEMBELIH ORG2 SIAM, JEPUN DAN BINTANG 3...

ADAKAH KITA INGIN DI SEMBELIH LAGI????