26 Januari 2010

PAS Kelantan dicadang tubuh Jabatan Perhubungan Awam

10 Safar 1431H
Mohd Nor Yahya

KOTA BHARU, 24 Jan: PAS Kelantan dicadangkan agar menubuhkan Jabatan Perhubungan Awam dengan melantik seseorang sebagai jurucakap bagi menangani pelbagai isu yang ditimbulkan pihak dalaman PAS maupun serangan dari luar.

Demikian dinyatakan oleh pensyarah kanan Jabatan Pengajian Media, Universiti Malaya, Prof Madya Dr Abu Hassan Hasbullah di Bengkel Mengenal dan Menghadapi Media Massa anjuran Urusetia Penerangan Kerajaan Kelantan, di sini, semalam.

Menurutnya, kebanyakan parti politik negara ini tidak mempunyai jabatan perhubungan awam sendiri, malah apa-apa isu yang dibangkitkan kebanyakannya hanya dijawab oleh mereka yang tidak berpengalaman.

Oleh itu, katanya timbullah pendapat yang berbeza dan ini telah diambil oleh media massa untuk dimanipulasikan serta dapat melariskan akhbar mereka.

Beliau juga menggesa pimpinan kerajaan negeri dan parti seharusnya dapat mendampingi golongan media dan tidak boleh memulaukan mereka.

Tambahnya, ini kerana sehingga kini tidak adapun media yang boleh dihapuskan oleh ahli politik tetapi yang jelas media dapat menjatuhkan seseorang atau ahli politik.

Abu Hassan juga berkata, sepanjang pengamatan dan kajiannya, hanya sebuah parti sahaja yang dapat mendampingi media secara cepat dan pantas iaitu Parti Bersatu Sabah (PBS) dalam menangani pelbagai isu parti.

“Wakil-wakil rakyat PAS Kelantan mesti bersikap mesra media dan mereka seharusnya dapat membezakan tiga jenis media iaitu media massa, media baru dan media terkini agar tidak terkeliru dalam menjawab pelbagai isu yang ditanya oleh wartawan,” ujar beliau.

Sementara itu, pengulas bengkel, Ketua Pengarang Harakahdaily, Zulkifli Sulong berkata, bermula tahun 1990 hingga kini, akhbar milik parti seolah-olah dipinggirkan oleh pimpinan parti dan wakil-wakil rakyat.

Ini, katanya kerana ada di kalangan mereka apabila dihubungi sentiasa memberi alasan dan seolah-olah memandang rendah terhadap wartawan media parti.

Beliau juga berharap negeri-negeri di bawah Pakatan Rakyat agar membuat penilaian teliti dalam memilih seorang setiausaha akhbar kerana peranannya amat tinggi dalam mempertahankan sesebuah kerajaan.

“Peranan setiausaha akhbar adalah amat penting dalam menangani serangan media massa terutamanya dalam menghadapi pelbagai krisis, mereka inilah yang menjadi tumpuan para media dalam mendapat ulasan pemimpin sesebuah negeri,” katanya lagi.

Bengkel tersebut dihadiri oleh wakil-wakil rakyat, penyelia Dun, pegawai-pegawai khas Exco negeri, pengarah jabatan dan kakitangan Urusetia Penerangan Negeri yang dirasmikan oleh Pengerusi Jawatankuasa Penerangan, Pembangunan Maklumat, Sains dan Teknologi negeri, Dr Muhammad Fadzli Hassan.

Harakahdaily.net/-

Tiada ulasan: