15 Jun 2010

Cara bukan melayu berpolitik

1 Rejab 1431 H
Oleh: Muhaimin Sulam

1. Semua orang dah tahu. Aku sekadar menulis kembali. Cara bukan Melayu berpolitik sentiasa memberi faedah kepada mereka. Kalah tak rugi, menang menguntungkan. Bukan sahaja berniaga mereka menguntungkan.

2. Penerimaan bukan Islam dalam PAS adalah satu transformasi politik kepada parti Islam itu jika ia dapat berterusan. Bukan Islam telah menambah satu lagi channel politik mereka selain sedia ada mempunyai dalam tubuh parti kerajaan (MIC, MCA,Gerakan dll) dan dalam Pakatan Rakyat (DAP dan PKN). Dari segi ekonomi, beribu-ribu syarikat bukan Islam mendokong sistem ekonomi yang boleh menguntungkan sesama mereka. Dari segi pendidikan dan perjuangan bahasa ibunda, perbezaan politik dapat diselesaikan. Begitu juga dengan persoalan perkembangan agama dan budaya mereka.

3. Politik Melayu?

4. Tahu sendiri. Kalau boleh bunuh semua politik Melayu yang menentang ketuanan politik Melayu. Biar dibunuh peniaga Melayu meski berwarung di tanah rizab. Melayu pandai santau. Bijak bersihir. Pakar mengadu domba. Jangan beri subsidi atau biasiswa jika Melayu itu ingkar. Yang menang jadi arang, yang kalah jadi abu.

5. Biar Melayu berdiri sombong seorang diri.

* Tulisan di atas adalah pandangan peribadi penulis dan tidak mewakili pendirian Harakahdaily.net. Harakahdaily.net tidak bertanggungjawab terhadap sebarang implikasi daripada tulisan berkenaan.

Harakahdaily/-

Tiada ulasan: