12 Jun 2010

Langsung: Muktamar diteruskan dengan sesi pembentangan laporan-laporan

28 Jamadil Akhir 1431 H

PENGKALAN CHEPA, 11 Jun: Muktamar PAS kali ke-56 pada sebelah petang ini diteruskan dengan perbahasan ucapan dasar presiden. REFRESH UNTUK KEMASKINI

4.05 petang: Perwakilan Terengganu Saiful Bahari Mamat menyokong ucapan terima kasih kepada kepada ucapan dasar presiden yang dikemukakan Ustaz Mohd Amar Nik Abdullah sebentar tadi.

3.49 petang: Perwakilan Kelantan, Ustaz Mohd Amar Nik Abdullah mengemukakan usul ucapan terima kasih kepada ucapan dasar Presiden.

Beliau berkata muktamar kali ini perlu dijadikan sebagai medan menjadikan harapan mengambil alih pemerintahan Malaysia sebagai realiti selepas pilihanraya ke-13.

Oleh sebab itu PAS di semua peringkat perlu diperkasakan bermula dari pimpinan sehingga kepada penyokong.

Beliau mencadangkan program yang terancang dan tersusun diadakan di semua peringkat selain daripada ceramah untuk memberikan penjelasan dan kefahaman kepada ahli dalam pelbagai isu yang timbul.

Beliau mengingatkan parti agar tidak melupakan pengundi asal iaitu pengundi yang beragama Islam dalam keghairahan menarik sokongan pengundi bukan Islam.

Beliau juga berharap sebarang perbezaan pandangan diselesaikan secara dalaman dengan tidak menghebohkan kepada orang luar.

3.47 petang: Pengerusi tetap mengesahkan pembentangan laporan tahunan dan laporan kewangan 2009.

3.44 petang: Datuk Mustafa Ali memberitahu cadangan mengenai kad keahlian akan dipertimbangkan dan dibincangkan oleh pimpinan tertinggi.

3.38 petang: Dr Hatta Ramli menjawab persoalan mengenai pengurusan perbelanjaan Pejabat Agung PAS Jalan Raja Laut. Beliau juga memberitahu PAS telah menetapkan untuk membina kompleksnya berhampiran dengan Sungai Merab, Selangor seperti yang dicadangkan sebelum ini.

3.30 petang: Perwakilan Kedah, Haji Adnan Saad ingin mengetahui punca peningkatan perbelanjaan pengurusan parti daripada 2008 hingga 2009. Beliau juga mahukan penjelasan berhubung pembinaan kompleks baru PAS.

Beliau mencadangkan kad keahlian yang bermutu tinggi diberikan kepada invidu yang mendaftar sebagai ahli PAS. Beliau juga meminta pengerusi Lajnah Perpaduan Nasional PAS, Dr. Mujahid Yusof Rawa memberi perhatian kepada borang keahlian PAS yang tidak meletakkan agama Hindu di ruangan agama pada borang tersebut.

3.27 petang: Sesi soal jawab dibuka kepada perwakilan sebanyak 3 soalan.

3.22 petang: Bendahari Agung PAS, Dr Hatta Ramli membentangkan laporan kewangan tahunan 2009.

3.17 petang: Laporan disahkan oleh perwakilan Tampin dengan beberapa pindaan.

3.10 petang: Setiausaha Agung PAS, DAtuk Mustafa Ali membentangkan laporan tahunan PAS 2009 untuk disahkan.

Harakahdaily/-

Tiada ulasan: