16 Jun 2010

Pemergian Ustaz Hassan Shukri

3 Rejab 1431 H
http://www.khalidsamad.com

Pada hari Isnin 14 Jun jam 2.30 petang, semasa saya di Parlimen, saya telah dimaklumkan berhubung pemergian Ust. Hassan Shukri ke rahmatullah. Saya bersama Dato' KJ terus ke rumah Allahyarham dan tiba beberapa minit sebelum tibanya jenazah. Berkempatan bertahlil bersama dengan orang ramai yang telah mula berkumpul dan bersolat Asar.

Pagi ini sekali lagi saya ke sana dan sempat untuk solat jenazah. Ramai yang telah berkumpul semasa saya tiba. Walaubagaimanapun, saya tidak sempat mengiringi jenazah ke tanah perkuburan kerana Parlimen bersidang hari ini.".

Almarhum Ust. Hassan sering digelar 'kamus' PAS. Segala perincian berhubung perlembagaan PAS, ramai yang merujuk kepadanya dan begitu jugalah berhubung sejarah penubuhan PAS. Semasa saya digantung jawatan pada awal tahun ini, terdapat PAS Kawasan yang ingin menjemput saya menghadiri Mesyuarat Agung Kawasan, oleh itu pimpinan kawasan merujuk kepadanya. Bolehkah saya hadir atau sebaliknya? Ust Hassan menyatakan, "Mengapa tidak? Dia digantung jawatan bukan keahlian".

Semasa di akhir muktamar baru-baru ini, saya sempat bersalam dan berseloka dengannya. Saya nyatakan keinginan saya untuk menunjukikan deraf cadangan berhubung enakmen Negeri Selangor dalam soal tauliah dan orang bukan Islam kepadanya. Saya ingin mendapatkan pandangan beliau. Yang lain saya sudah e-mail tetapi saya tidak tahu emailnya. Beliau bersetuju untuk berjumpa pada minggu hadapan, tetapi malangnya tidak kesampaian.

Ust. Hassan merupakan seorang yang kehidupannya adalah PAS. Dari muda hingga ke akhir hayatnya. Sememangnya, ramai yang tahu akan perbezaan pendapat di antara saya dan Al-Marhum dalam beberapa hal - itu perkara biasa. Ianya bukan personal. Kedudukannya sebagai orang lama di dalam PAS, pemimpin dan pakar rujuk PAS, tiada yang dapat nafikan, lebih-lebih lagi dari saya.

Semasa saya mula menyertai PAS, hampir 30 tahun yang lepas, Al-marhum adalah di antara pemimpin yang sering saya kunjungi. Perbezaan pendapat tidak menghilangkan hormat saya terhadap seorang yang hidupnya adalah untuk perjuangan Islam dan kata-katanya untuk mengikhlaskan hidupnya untuk PAS dikotakan. Malahan, perbezaan pendapat inilah yang merupakan ujian terhadap wujudnya ukhuwah Islam yang sebenar.

Ya, kita boleh bersalam-salaman dan bermesra di antara satu sama lain apabila kita mempunyai pandangan yang sama. Tetapi apabila kita berbeza pendapat dan berhujjah satu sama lain, pada masa itulah ukhuwah kita ini benar-benar diuji. Samada benar, ikhlas dan mendalam, atau hanya berpura-pura.

Pemergian Ust. Hassan merupakan satu kehilangan bagi PAS. Semoga Allah mencucuri rohnya dengan keRahmatanNya dan menggolongkan Ust. Hassan segolongan dengan mereka yang diredhaiNya.

Harakahdaily/-

Tiada ulasan: