31 Julai 2010

Nga : Rakyat berhak tahu apa tujuan bajet tambahan RM 80 juta.

IPOH, 30 July :-Rakyat Perak menanggung defesit belanjawan yang teruk seperti mana rang undang-undang yang akan diluluskan sebanyak RM 80 juta peruntukan tambahan. demikian persoalan yang dilontarkan oleh ADUN Pantai Remis, YB. Nga Kor Ming dalam sidang media di Pejabat Pakatan Rakyat Perak disini.

"Jika dewam meluluskan belanjawan ini, maka ini adalah belanjawan yang paling tinggi yang defesit" Tegas beliau.

Hadir sama dalam sidang media itu ialah Speaker V. Sivakumar/Tronoh, Hj. Mohd. Zainuddin/Lubok Merbau, Leong mei Ming/Jalong, Tai Sing Eng/Kuala Sepetang, Drs. Khalil idham Lim/Titi Serong, Hj. Hussin Din/Selingsing, Sum Chiok Ling/ Bercam dan Wong kar Woh/ Canning.

Sidang media itu khusus diadakan berkaitan sidang DUN yang akan diadakan pada 3 Ogos akan datang.

Sebelum ini BN melakukan rekod dunia dengan meluluskan bajet yangpaling pantas selama 20 minit untuk lulus RM 710 juta bajet, Jelasnya.

"Rakyat berhak tahu apa tujuan tambahan bajer RM 80 juta. Bertari defesit maka jumlah defesit ialah RM 104 Juta." Katanya lagi.

Selain itu Yb. Nga juga menuntut pendedahan secara terperinci belanjawan dalam tempoh tidak sampai setahun kerana 2.4 juta rakyat perak terpaksa menggung defesit tersebut.

YB. Nga juga mendedahkan Zambry telah melakukan siri lawatan korea, London, Timur Tengah, China namun apakah kesan kepada pelaburan kepada Perak.

Sedangkan Perak berada dalam negeri ketiga paling miskin, maka saya minta penjelasan dalam dewan bagaimana negeri Perak tidak akan bengkrap. jelasnya.

Tiada ulasan: