22 Ogos 2010

Laporan polis mengenai penyalahgunaan wang Felcra Berhad

Razman (berkopiah) dan Azni selepas membuat laporan di Balai Polis Lenggong.
12 Ramadhan 1431H..
Oleh Mohd Syamil Azhar.

LENGGONG: Lajnah Tanah dan Pembangunan Wilayah PAS Perak membuat laporan polis mengenai penyalahgunaan wang Felcra Berhad apabila syarikat kerajaan itu menganjurkan dua program sebagai menyangkal dakwaan pihak berkenaan mengatakan tidak ada penyelewengan yang berlaku.

Setiausanya, Azni Mohamed Zamri, berkata laporan dibuat bersama Ketua lajnah yang juga Yang DiPertua PAS Lenggong, Haji Razman Zakaria di Balai Polis Lenggong jam 1.08petang 19 Ogos lalu.

Katanya, laporan polis dibuat mengenai penganjuran Tilawah al-Quran Warga Felcra Peringkat Kebangsaan di Pasir Salak pada 30 dan 31 Julai lalu dan Jamuan Rakyat Warga Felcra pada 9 Ogos juga di Pasir Salak.

"Lajnah buat repot polis bagi membuktikan sebahagian daripada banyak penyelewengan yang berlaku dalam pengurusan Felcra sebagai menyangkal dakwaan pihak berkenaan mengatakan tidak ada penyelewengan.

"Selepas repot terhadap dua perkara ini dibuat kita minta siasatan dijalankan segera untuk tindakan selanjutnya," katanya.

Azni berkata, PAS mempersoalkan beberapa perkara mengenai dua program itu yang menelan belanja besar:

1. Berapa banyakkah peruntukan yang digunakan untuk kedua-dua program itu?
2. Peruntukannya diperolehi dari sumber mana?
3. Bagaimana pemilihan peserta untuk program itu dibuat?
4. Peruntukan dari sumber mana dibayar kepada setiap peserta (yang hadir ke program jamuan rakyat) sebanyak RM20 itu?

Katanya, untuk program jamuan rakyat difahamkan hanya peserta-peserta tertentu saja yang dipilih untuk hadir dan mereka dibawa dari seluruh negeri dengan bas dan dihantar dengan bas sama.

Tiada ulasan: