06 September 2010

Gempa Bumi 7.1 Gegar South Island

Timbunan runtuhan di luar restoran makanan segera di pusat bandar Christchurch, New Zealand. - Foto AP


26 Ramadhan 1431H.

WELLINGTON (New Zealand): Gempa bumi kuat berukuran 7.1 pada skala richter memusnahkan bangunan, memutuskan bekalan tenaga dan mencetuskan panik di kalangan para penduduk South Island, di sini awal pagi Sabtu.

Bagaimanapun setakat ini tidak ada kematian dilaporkan dengan hanya dua mangsa mengalami kecederaan.

Para penduduk panik yang berbaju tidur bertempiaran lari di jalanan Christchurch selepas gegaran awal subuh itu, kata seorang penduduk.

Turut dilaporkan beberapa orang terperangkap dalam bangunan runtuh - namun tidak ada sesiapa dilaporkan terhempap - hanya pencuri memecah masuk ke kedai yang musnah di bandar yang menempatkan 400,000 penduduk itu, kata pihak berkuasa.

Serombong dan dinding roboh dari bangunan lama, tenaga terputus, lampu isyarat tidak berfungsi, bekalan minyak dan air turut terganggu, menurut Datuk Bandar Christchurch, Bob Parker.

Beliau memberi amaran bahawa gegaran pasca gempa bumi boleh mengakibatkan batu-batu jatuh dari bangunan yang rosak.

"Bahagian depan pada sekurang-kurangnya lima bangunan di pusat bandar telah runtuh, dan kesan runtuhannya berselerak di jalan-jalan raya," ujar penduduk, Angela Morgan.

Mark O'Connell pula berkata, rumahnya penuh dengan serpihan kaca, makanan yang tercampak keluar dari rak dengan set laci, televisyen dan komputer turut terhumban.

"Kami terlambung dari dinding ke dinding apabila cuba melarikan diri dengan menuruni tangga untuk menyelamatkan diri," katanya.

Agensi sains geologikal (GNS) melaporkan, gempa bumi yang melanda 30 kilometer barat Christchurch itu menggegarkan kawasan luas sehingga mengakibatkan kerosakan dan kemusnahan. Namun tiada amaran tsunami dikeluarkan.

Gegaran itu berlaku pada 4.35 pagi waktu tempatan, mengejutkan ribuan penduduk dari tidur. Sejak itu, 12 gegaran kecil dirasai dengan anggaran magnitud antara 3.9 dan 5.3, lapor laman web GNS.

Dilaporkan sekurang-kurangnya enam buah jambatan di daerah itu rosak teruk, manakala hotel bersejarah Empire di pekan pelabuhan Lyttelton dalam keadaan 'sangat tidak stabil' dan menghadapi bahaya runtuh.

Sementara itu, jurucakap Kiwirail memberitahu, 13 buah gerabak barang terkandas di landasan South Island, dengan kerosakan turut dilaporkan di utara Christchurch.

Lapangan Terbang Antarabangsa Christchurch ditutup selepas gempa bumi, sebagai langkah berjaga-jaga, sambil pakar memeriksa landasan dan bangunan terminal, menurut jurucakapnya.

New Zealand terletak di atas permukaan kerak bumi di mana dua plat tektonik bertembung. Negara itu mencatatkan lebih 14,000 gegaran setiap tahun, tetapi hanya 150 dirasai oleh penduduk.

Gempa bumi kuat terakhir yang berlaku di wilayah Fiordland, South Island bermagnitud 7.8 pada 16 Julai 2009. Gegaran hebat itu menganjakkan penghujung selatan negara tersebut 30 sentimeter lebih hampir kepada Australia, jelas ahli seismologi, Ken Gledhill ketika itu. - AP

Tiada ulasan: