04 September 2010

Selepas ANAK, Mazlan tubuh BAPA pula

24 Ramadhan 1431 H
Oleh: Abdul Rahim Sabri

Selepas menubuhkan Persatuan Anak Peneroka Felda Kebangsaan (ANAK), pengerusinya Mazlan Aliman mengambil inisiatif baru untuk menubuhkan Badan Bertindak Bagi Warga Felcra (BAPA).

Katanya, BAPA ditubuhkan untuk mendedahkan penyelewengan yang berlaku di dalam Felcra.Beliau memberitahu media demikian ketika ditemui selepas mengiringi yang dipertua PAS Jempol, Abd Rahman Ramli membuat laporan polis terhadap ucapan perdana menteri yang didakwa menghina mahkamah.

Mazlan yang juga pengerusi biro tanah dan pembangunan Wilayah PAS pusat berkata, penubuhan BAPA adalah hasil himpunan warga Felcra di Changkat Lada, Perak pada 31 Julai lalu.

"Jadi kita bersetuju untuk menubuhkan sebuah NGO untuk mewakili warga Felcra. Kita bersetuju namanya Badan Bertindak Warga Felcra atau singkatannya BAPA.

"Kita akan mendedahkan secara bersiri-siri penyelewengan dalam Felcra.

Dalam satu sidang akhbar pada 17 Ogos lalu, Mazlan mendesak kerajaan menubuhkan suruhanjaya siasatan diraja bagi menyiasat pelbagai dakwaan kepincangan, pecah amanah dan salah guna kuasa dalam Felcra.

Beliau yang juga menggesa Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) menubuhkan petugas khas bagi menyemak kembali aduan-aduan yang dibuat oleh peserta Felcra.

Dalam sidang akhbar itu, Mazlan mendakwa pihaknya mengenalpasti 22 penyelewangan berlaku di agensi kerajaan itu, termasuk mempunyai dokumen bagi membuktikannya.

Antara dakwaan salah laku itu termasuk pembelian 20,000 ekar estet di Sabah dan pelaburan RM 17 juta bagi membeli bon tanpa mendapat kelulusan.

Malaysiakini/-

Tiada ulasan: