13 Oktober 2010

Dengarlah peringatan untuk kebaikan.

04 Zulkaedah 1431 H

“Berilah peringatan kerana peringatan itu akan bermanfaat bagi orang yang beriman” (QS. Adz-Dzariyat : 55).

Merupakan pertanda orang baik ialah memiliki kecenderungan untuk menyukai perkara yang baik-baik. Di antaranya, mendengar peringatan untuk kebaikan. Sedangkan pertanda akhalk yang buruk ialah merasa berat hati untuk hal-hal yang baik.

Menjadi sangat berbahaya bagi suatu kaum, bila orang-orang yang tergolong dalam kelopok yang kedua terpilih menjadi pemimpin dan wakil-wakil kaum tersebut. Menurut Rasulullah, salah satu pertanda kehancuran bagi suatu kaum ialah memiliki pemimpin-pemimpin yang buruk.

Alasan Rasulullah tersebut sangat masuk akal. Pemimpin atau orang yang mewakili rakyat adalah para penggembala bagi kaum tersebut.

Suara dan pandangan mereka yang akhirnya melahirkan dasar-dasar pemerintahan yang merupakan peraturan bagi tata kehidupan rakyat.

Jadi pemimpin atau wakil-wakil rakyat yang buruk akanmendorong ke arah keburukan, ketidakadilan, kezaliman dan sebagainya. Meskipun mereka sudah diingatkan untuk tidak berbuat demikian, namun mereka tetap angkuh dan sobong. Mereka akan tetap demikian, kerana pendengaran, penglihatan dan hati mereka sudah tertutup.

Oleh kerana itu, bersyukurlah bila ada pemimpin atau wakil rakyat yang mau mendengar peringatan untuk kebaikan dan perbaikan.

Itu pertanda peringatan bermanfaat bagi mereka. Itu juga sebagai petanda pertanda mereka masih beriman dengan peringatan-peringatan dari Allah SWT.

Tiada ulasan: