05 November 2010

DAP : Undi Cina merosot.

GUA MUSANG : Pengarah Pilihanraya DAP, Thomas Su berkata pilihan raya kecil hari ini juga menyaksikan kemerosotan sokongan pengundi Cina kepada Pakatan Rakyat.

Di tiga kawasan majoriti pengundi Cina - Pulai, Kampung Baru dan Bandar Lama - di mana Pakatan memperolehi sejumlah 1,784 undi pada 2008, hari ini merosot kepada 1,578undi.

Ia menunjukkan kemerosotan sebanyak 206 undi atau 4.92 peratus, termasuk dua hingga tiga peratus undi pengundi Cina.

Bercakap dalam satu sidang akhbar malam ini, beliau berkata, walaupun undi untuk Pakatan meningkat 9 peratus di Pulai, tetapi BN berjaya menambah undi dengan jumlah yang lebih besar.

Keputusan tidak rasmi menunjukkan, calon PAS, Dr Zulkefli Mohamad mendapat 4,108 undi dan tewas dengan majoriti 1,069 undi kepada calon BN, Abdul Aziz Yusof yang mendapat 5,117 undi.

1 ulasan:

Peter Lee berkata...

Ini menunjunkan pengundi kali ini memberi amaran awal kepaka PR supaya mengemaskinikan parti masing-masing. Mungkin ini protes sunyi pengundi bukan islam.

Antara isu-isu :-
1) PAS - Ketidaksenangan terhadap segolongan pemimpin-pemimpin PAS yang selalu suka menguji kesabaran pengundi-pengundi bukan islam dengan ujah-ujah sensitif keagamaan.
2) PKR - Azmin - Zaid Ibrahim - Khalid Ibrahim
Katak-katak PKR
3) DAP - Ronnie Liu - Councillor Tee - Ngeh/Nga - Kulasegaran.

Dengan khabar angin yang terbaru di Perak, seorang dari DAP and seorang dari PKR bakal katak baru, I ragu bagaimana PR melangkah ke PutraJaya. Harap mereka yang tersebut diatas dapat menyelesaikan masalah-masalah masing-masing sebelum PR-13.

Penyokong PR Yang Kecewa