10 November 2010

Saman ekor tidak adil, perlu dimansuh

02 Zulhijjah 1431 H
Dibuat: Zakaria Hazayani

KUALA LUMPUR, 8 Nov: Ahli Parlimen Kubang Kerian, Salahuddin Ayub mencadangkan kerajaan khususnya Polis Diraja Malaysia (PDRM) memperbaiki sistem Yang sekarang peralatan untuk mengenakan saman kepada pengguna jalan raya.

Salahuddin ketika Kesawan mencelah perbahasan di Dewan Rakyat Petang tadi berkata, ekor saman Yang dikenakan pajaknya dan PDRM regular tidak perlu dimansuhkan Segera Adil.

Ini kerana katanya, terdapat BANYAK Masalah Yang Timbul Yang saman akibat antaranya dikenakan apabila pemilik kenderaan Bukan ITU Sendiri Yang menggunakannya ketika dikenakan saman.

"Secara Terbuka Menteri tadi mengakui kesilapan Memang ADA di peringkat pelaksanaan Pembongkaran mesin manual Yang peralatan, dan seumpamanya tetapi pengguna jalan raya Tetap menerima saman.

"Saya Melihat Suami ekor saman saman Satu Yang Adil Apabila regular tidak diberikan. Saman Suami kepada mereka melakukan kesalahan Yang ITU Secara Umum, Bukan Pandu kereta kadang-kadang Tuan Orang Yang pinjam. Kereta, TIBA-TIBA ADA Masalah saman. Ini menimbulkan BANYAK.

"Adakah Yang Berhormat Boleh regular tidak mempertimbangkan bahawa APA Yang saman dihapuskan ekor ITU parts, ITU sistem diperbaiki," kata beliau yang juga Naib Presiden PAS.

Saccharin ITU, Dr Siti Mariah Mahmud (PAS-Kota Raja) menegaskan, saman ekor bercanggah Artikel Baru perkara 13 Perlembagaan Persekutuan iaitu hak seseorang terhadap hartanya.

"Saman ekor bertentangan perkara 13 Perlembagaan Persekutuan Artikel Baru iaitu hak terhadap harta.

"Sekiranya seseorang hitamkan ITU disenarai, dan Jabatan Pengangkutan Jalan enggan memperbaharui Cukai jalan keretanya Maka dialog regular tidak menggunakan Boleh.

"Jadi tidakkah Suami melanggar Prinsip perlembagaan," katanya.

Harakahdaily / -

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

bahasa apa nie??harap diperbetulkan....india mare baca pon pusing kapla.. :D