10 November 2010

Taib: Saya ada wang lebih daripada apa boleh dibelanja

03 Zulhijjah 1431 H

Ketua Menteri Sarawak, Tan Sri Abdul Taib Mahmud telah dirakamkan sebagai berkata beliau memiliki sejumlah kekayaan yang keterlaluan dan juga menawarkan ratusan ringgit kepada setiap rumah panjang di video yang dipercayai dirakamkan semasa kempen pilihan raya kecil Sibu pada 16 Mei lalu.

Menurut sari-kata di laman sesawang Youtube yang memuat-naikkan video berkenaan, kenyataan Taib dibuat semasa ucapannya pada 13 Mei ini kepada penduduk rumah panjang di Sungai Aup, kira-kira 20 minit perjalanan dengan kereta dari pusat bandar Sibu.

Laman sesawang anti-Taib Sarawak Report, yang menterjemahkan ucapan ahli politik veteran BN itu menaburkan janji-janji pilihan raya tanpa menyedari bahawa masa dan teknologi sudah berubah.

Menurut Sarawak Report transkrip ucapan Taib di mana beliau menggunakan bahasa Melayu dan juga Inggeris, ketua menteri itu cuba memujuk penduduk bahawa beliau tidak memperdulikan hal lain kecuali kepentingan rakyat.

Malah, beliau juga sanggup mengorbankan kekayaannya demi rakyat, memandangkan beliau mempunyai kekayaan yang melebihi keperluan dirinya, di samping berada di bawah jagaan anak-anaknya.

“Tujuan saya hanyalah untuk rakyat. Saya ada wang melebihi daripada apa yang saya boleh belanja. Saya tidak peduli pasal wang. Semua anak saya sudah dijaga, jadi saya memberikan kamu sesuatu yang baik,” kata Taib.

Malaysiakini/-

Tiada ulasan: