30 Disember 2010

Cuti umum Piala AFF-Suzuki, Saya cadang Kelantan dan Kedah cuti Ahad ini.

24 Muharram 1432H.
Drs. Khalil Idham Lim

Kemenangan Malaysia menumpaskan Indonesia dengan agregat 4-2 dalam perlawanan akhir kedua Kejohanan Bola Sepak Piala AFF-Suzuki 2010 di Stadium Gelora Bung Karno, Jakarta, Indonesia malam tadi menggembira banyak pihak khususnya peminat bolasepak negara yang sudah lama menunggu kejayaan Malaysia tersebut.

Dalam perkembangan berkaitan, perdana menteri Datuk Seri Najib Razak lewat malam ini mengisytiharkan 31 Disember sebagai cuti umum. Tetapi yang menimbulkan pertanyaan kenapakah cuti tersebut sehari selepas kemenangan dimana sebelum ini cuti yang sedemikian jatuh pada hari berikutnya selepas kemenangan.

Dalam kenyataannya Najib mengisytiharkan cuti umum berkenaan bagi meraikan kemenangan pertama Malaysia dalam sejarah 14 tahun kejohanan berkenaan.

Persoalannya negeri yang menikmati cuti mingguan pada hari Jumaat seperti Kelantan, Kedah dan Terengganu tentunya Kakitangan kerajaan dan peminat bolasepak di negeri tersebut tidak dapat merasakan sama nikmat kemenangan Malaysia menjuarai Piala AFF-Suzuki 2010.

Kerana itu suka saya cadangkan supaya Negeri yang berada di bawah kerajaan Pakatan Rakyat di Kedah dan Kelantan untuk mengumumkan cuti umum dinegeri tersebut pada hari Ahad 2 Jan 2011.

Kewajaran saya mencadangkan perkara ini kerana melihat kepada kejayaan yang besar diperolehi oleh malaysia yang mana sepanjang tujuh edisi sebelum ini, Malaysia hanya sekali berpeluang melangkah ke perlawanan akhir iaitu pada edisi sulung kejohanan yang dahulunya dikenali sebagai Piala Tiger pada 1996 .

Kejayaan bergaya Malaysia tersebut haruslah dinikmati sama oleh seluruh rakyat Malaysia.

Perlulah diingatkan walaupun Kelantan dan Kedah mengumumkan Ahad sebagai cuti umum, namun ia selaras dengan cuti 3 hari berturut-turut jumaat hingga ahad dinegeri lain yang mula bercuti esok.

Walaupun ada sedikit gangguan kepada pesekolahan yang bermula dinegeri kelantan dan Kedah pada hari ahad, namun ia tidak banyak menjejaskan disamping memberi pesedian yang lebih sehari kepada guru dan ibu bapa dan pelajar untuk kembali ke sekolah pada isnin 3 Jan 20111.

1 ulasan:

kubing berkata...

saya sokong cadangan ini