25 Januari 2011

Anggota wataniah tidak tergolong pengundi pos

20 Safar 1432H.

PAS lega dengan penjelasan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) bahawa anggota Wataniah tidak digolongkan dalam kalangan pengundi pos.

Setiausaha Agung PAS Datuk Mustafa Ali berkata perkara itu dijelaskan oleh Pengerusi SPR Tan Sri Abdul Rashid Abdul Rahman dalam pertemuan dengan pemimpin parti pembangkang di Ibu Pejabat SPR di Putrajaya hari ini.

"Kita mendengar kenyataan yang dibuat oleh Menteri Pertahanan bahawa akan diwujudkan pasukan Wataniah bagi setiap kawasan Parlimen dan mereka akan dikategorikan dalam pengundi pos.

"Tetapi kita dapat jaminan (daripada SPR) bahawa anggota Wataniah tidak termasuk dalam undi pos," katanya kepada pemberita selepas pertemuan itu.

Antara yang hadir ialah Anggota Parlimen Bukit Bendera, Liew Chin Tong dari DAP dan Naib Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR) R. Sivarasa.

Sivarasa berkata dalam pertemuan itu, mereka menyatakan pendirian untuk menyokong pindaan perlembagaan bagi pendaftaran pengundi secara automatik dan mengurangkan umur layak mengundi daripada 21 tahun kepada 18 tahun.

Selain itu, isu persempadanan semula kawasan Parlimen, memperkenalkan dakwat kekal di jari pengundi, tempoh masa berkempen dan pilihan raya negeri Sarawak turut dibangkitkan, katanya.

Malaysiakini/-

Tiada ulasan: