21 Februari 2011

Fakta tentang telekomunikasi

18 Rabiulawal 1432H.

1. Lebih 80 peratus daripada keseluruhan penduduk Malaysia adalah pengguna telekomunikasi yang menyumbangkan kiran-kira RM22 billion kepada perkembangan Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) seperti yang direkodkan pada tahun 2007.

2. Pada tahun 2005, kadar penggunaan telefon talian tetap di negara ini dicatatkan berjumlah 4.4 juta pengguna dengan kadar penembusan sebanyak 16.6 peratus. Daripada jumlah itu, sejumlah 74.9 peratus ialah pengguna di kawasan bandar, manakala di luar banda pula mencatatkan kira-kira 25 peratus yang mengunakan perkhidmatan tersebut.

3. Jumlah pengguna telefon talian tetap meningkat dengan kadar perlahan sehinggalah tahun 2008 iaitu dengan sejumlah 75.8 peratus pengguna telefon talian tetap di bandar, manakala sebanyak 24.2 peratus sahaja pengguna perkhidmatan itu di kawasan luar bandar.

Peningkatan yang kurang memberangsangkan ini adalah disebabkan oleh banyak pengguna beralih kepada talian telefon selular yang menawarkan harga perkhidmatan yang lebih kompetitif hasil daripada langkah liberalisasi pasaran yang dilaksanakan oleh kerajaan.

4. Langganan telefon selular pada tahun 2005 adalah sebanyak 19.5 juta pengguna, dan dijangka meningkat kepada 24.4 juta pengguna menjelang tahun 2010.

5. Pengguna Internet di Malaysia mencatatkan sebanyak 3.7 juta pengguna (Rancangan Malaysia Ke-8) dan dijangka akan bertambah sebanyak 10 juta pengguna lagi menjelang tahun 2010 dalam pelan Rancangan Malaysia Ke-9.

Jangkaan peningkatan ini adalah kerana faktor kemampuan dan perubahan gaya hidup masyarakat Malaysia yang kini mula mementingkan aspek telekomunikasi.

6. Syarikat telekomunikasi di Malaysia yang mempunyai lesen di bawah Kementerian Komunikasi, Air, Tenaga dan Komunikasi (KTAK) yang menyediakan perkhidmatan telefon ialah TM, Celcom, Maxis Communications dan DiGi.

Sementera itu, penyedia perkhidmatan Internet (ISP) yang berlesen adalah Mimos Berhad, TMnet dan Maxisnet.

7. Kerajaan memandang industri telekomunikasi harus diperhebatkan lagi. Selain daripada perkhidmatan yang sedia ada, komunikasi menggunakan satelit juga adalah salah satu kaedah yang harus dipelopori.

Berikut merupakan senarai satelit yang telah dilancarkan oleh Malaysia:

a. Satelit terulung negara, Geo-Stationary Malaysia East Asia Satellite (MEASAT1) dilancarkan di orbit bumi pada Januari 1996.

b. Pada November tahun yang sama, MEASAT2 pula dilancarkan, sekali gus membuka lembaran lebih luas kepada industri telekomunikasi Malaysia.

c. Pada tahun 2000 pula, Sebuah satelit Low Earth Orbit (LEO), yang diberi nama TiungSat dilancarkan.

d. Pada April tahun ini, Malaysia melakar sejarah dengan melancarkan satelit keempat negara iaitu RazakSAT yang juga merupakan satelit LEO yang dilancarkan di Kwajalein ISland, berhampiran dengan Guam dalam wilayah Amerika Syarikat.

RazakSAT yang berharga RM127 juta itu merupakan satu daripada kelas LEO yang membawa muatan elektro-optikal dan kamera jenis Medium Aperture (MAC) yang boleh mengesan objek sekecil 2.5 meter untuk tujuan pemetaan perbandaran, alam sekitar, dan bioteknologi meliputi seluruh kawasan muka bumi di Malaysia.

8. Statistk daripada SKMM mencatatkan penggunaan Internet jalur lebar di Malaysia kini meningkat. Teknologi ini yang mencatatkan sejumlah 500,000 pengguna di Malaysia sudah tampil menjadi bentuk komunikasi yang wajib dimiliki oleh rakyat selepas telefon selular.

Dijangkakan sebanyak 3.7 juta rakyat Malaysia akan menggunakan Internet jalur lebar menjelang tahun 2010.

9. TM dipilih sebagai syarikat yang bertanggungjawab untuk membangunkan projek Jalur Lebar Berkelajuan Tinggi (HSBB). HSBB dilaksanakan dengan tujuan untuk mencapai sasaran 50 peratus penggunaan jalur lebar menjelang tahun 2010.

TM dipilih kerana syarikat itu membekalkan 85 peratus perkhidmatan jalur lebar dalam negara dan memiliki infrastruktur yang akan menyokong perlaksanaan HSBB.

TM melabur lebih RM4 billion daripada RM8.9 billion dalam projek bernilai RM11.3 billion dan kerajaan dijangka menyumbangkan sebanyak RM2.4 billion dalam pembangunan teknologi berkenaan.

10. Menurut data yang dikeluarkan oleh Asia Pacific Mobile, Informa Telecoms dan Media melalui penyelidikannya pada suku tahun pertama tahun 2007, menyenaraikan Maxis Communications di tangga yang ke-27 dengan jumlah pengguna berjumlah 8 juta orang.

Sementara TM yang memiliki Celcom berhad, mencatatkan sebanyak 6 juta pengguna pula berada pada tangga ke-34, manakala DiGi pula berada di tempat ke-37 dengan jumlah pengguna yang sama.

11. Di peringkat Asia pula, sejumlah 46 juta orang adalah pengguna telefon talian tetap dan hampir 9 juta orang pengguna telefon selular.

12. Di rantau Asia juga mencatatkan jumlah pengguna telefon selular mencecah hampir 2 billion orang pada tahun 2004 dan dijangka mencecah hampir 3 billion pengguna pada tahun 2009.

Daripada jumlah itu, kira-kira 47 peratus pengguna dari rantau Asia Pasifik, manakala Eropah Barat sejumlah 20 peratus dan hampir 9 peratus pengguna dari rantau Amerika Utara.

Dominasi pengguna terbanyak di rantau Asia Pasifik menjangkakan perolehan keuntungan mencecah sehingga AS$13 billion dalam sektor itu sepanjang tahun 2006 hingga 2010.

Oleh : nina mazrina.

Tiada ulasan: