15 Mac 2011

Abdullah Sani: Siapa Rosmah Untuk Bercakap Mewakili Malaysia?

10 Rabiulakhir 1432H. [MOD] -

KUALA LUMMPUR 14 MAC: Isteri Perdana Menteri, Datin Seri Rosmah Mansor tidak berhak untuk mengeluarkan kenyataan mewakili kerajaan Malaysia terutamanya berkenaan isu antarabangsa yang sensitif seperti bencana gempa bumi Jepun.

Ahli Parlimen Kuala Langat, Abdullah Sani berkata Rosmah tidak patut 'lepas mulut' semata- mata mahu menjawab soalan wartawan tetapi patut sedar kedudukannya dalam hierarki pentadbiran kerajaan sebelum mengeluarkan kenyataan sebegitu.

"Kenyataan itu tidak sepatutnya keluar daripada mulut orang yang tidak berhak untuk memberi komen," kata Abdullah.

Abdullah berkata kejadian yang menimpa Jepun adalah bencana alam dan ia langsung tidak dijangka berlaku. Oleh itu untuk meletakkan sepenuhnya kesalahn keatas pembangunan tenaga nuklear Jepun adalah kenyataan yang melampau.

"Ini adalah gempa bumi. Tiada siapa yang mengharapkan berlakuknya gempa bumi. Tidak ada kerangka untuk berdepan dengan insiden seperti itu. Bagi saya jika mahu mengeluarkan komen, haruslah dengan berhemat. Supaya tidak menghiris hati mana- mana pihak,"

"Kita harus peka, jangan letakkan diri kita dalam keadaan selesa," tambahnya lagi.

Ahad lalu, Rosmah membuat kejutan apabila membayangkan tragedi tsunami dan gempa bumi di Jepun adalah akibat kelalaian negara itu melaksanakan pembangunan mesra alam.

Ketika pemimpin kerajaan lain termasuk suaminya menyampaikan takziah kepada Tokyo, stesen televisyen AWANI memetik Rosmah sebagai berkata malapetaka itu memberi pengajaran penting kepada Jepun dan negara-negara lain.

Beliau mengaitkan gempa bumi dan tsunami yang melanda timur laut Jepun kepada pembangunan pesat dan perubahan iklim dunia.

Sementara itu, Ahli Parlimen Shah Alam, Khalid Samad memberitahu beliau tidak faham langsung apa yang cuba dikatakan oleh Rosmah kerana apa yang berlaku merupakan satu bencana alam yang sememangnya tidak diingini oleh mana-mana pihak.

Katanya lagi, pengajaran yang ketara ialah kerajaan patut mengugurkan pelan pembinaan loji nuklear sebaliknya mempertimbangkan penggunaan sumber alam lain di Malaysia dalam menjana tenaga elektrik.

"Apa yang dimaksudkan Datin Sri Rosmah saya pun tdak tahu. Apa pengajaran yang cuba dikatakan saya tidak tahu," seloroh Khalid

"Penggunaan nuklear adalah pilihan terakhir untuk kita laksanakan pembangunan. Kalau tidak ada pilihan untuk menggunakan tenaga ini, kita harus menyediakan peralatan yang secukupnya untuk menghadapi sebarang kemungkinan jika berlaku kerosakan seperti yang berlaku di Jepun kini," ujar Khalid.

Manakala Ahli Parlimen Lembah Pantai, Nurul Izzah Anwar berkata, kerajaan Unmo-BN Malaysialah yang patut mengambil pengajaran daripada isu ini dalam memeprtimbangkan rancangan mereka membina loji nuklear.

Tambah beliau, Rosmah patutnya memberitahu Menteri Tenaga, Teknologi Hijau dan Air, Datuk Peter Chin Fah Kui untuk mengambil pengajaran daripada bencana yang menimpa Jepun dan bukannya memperlekehkan bencana tersebut yang telah meragut beribu nyawa.

Izzah menegaskan, Pakatan Rakyat berkali- kali menyatakan Malaysia masih belum bersedia untuk membangunkan tenaga nuklear.

"Pada saya sekarang, menteri ambil maklum dan siapa yang patut belajar ? Kitalah. Kita ambil langkah berwaspada dan tidak teruskan rancangan untuk membina loji yang membawa bersama risiko maha tinggi.

Dalam pada itu, stsen tv tempatan jepun, kyodo news melaporkan, tahap radiasi lebih tinggi iaitu 400 kali ganda dicatatkan hari ini di wilayah utara ibu negara Jepun, Tokyo selepas gempa bumi memusnahkan loji kuasa nuklear.

Mengikut agensi berita Reuters, angin perlahan yang bertiup dari loji nuklear Fukushima Daiishi akan memberi kesan ke atas terhadap ke atas Kyoto termasuk Tokyo.

Tahap radiasi kini dilaporkan pada tahap yang boleh mengancam kesihatan dan penduduk yang berada pada radius 30km daripada loji nuklear dinasihatkan berada di dalam rumah.

Tv Selangor/-

8 ulasan:

Awanama berkata...

itulah padahnya kak mah kiter ni.. tak reti nak becakap tapi sebok nak becakap...

Awanama berkata...

kak mah kita ni hanya tahu bercakap jer, tapi tak tahu berfikir untuk menjaga keharmonian jiran2....

Awanama berkata...

cakap x pakai otak....x ada sensitiviti kemanusiaan langsung...x sedar malaysia pun pembangunan naik menggila...

Awanama berkata...

Maksud Hadis : Tidak akan berjaya satu kaum yang mana di selia (urusan) oleh seorang perempuan.. Saya nak juga bertanya kepada mereka yang bertangungjawab ni, siapa sebenarnya Perdana Menteri Malaysia ni sebenarnya?? Masih konfiuss saya nie... Ada sesiapa yang tahu jawapan yang tepat tak tentang persoalan ini.. Harap dapat jawapan yang tepat dalam masalah ini..

Wartawan pulak pi tanya kat Kak Mah ni apasal? Apa tugas dia? Apa jawatang dia??? Fenin fenin fenin....

Awanama berkata...

Tula,aku pun konpiuh jgk la,tapi aku rs kak semah. Sb maksud NKRA tu Najib Kerja Rosmah Arah. Jadi mestilah PM yang buat arahan.

Awanama berkata...

Bukan kah dia tu NO SATU ! buat tak tau pulak...kat perlembagaan kata dialah wanita NO 1!Lain kali baca perlembagaan sampai khatam! Permaisuri entah no berapa jatuhnya kena tanya nazri ya!

Awanama berkata...

nazri ni pun satu lagi samdol, kalau pasal pembangkang dia la paling cepat bagi komen, tapi bila melibatkan NKRA (Najib Kerja Rosmah Arah) dia senyap jer (buat bodoh - memang dia ni bodohpun) ego tak kenal tempat. cuba kita tengok perkembangan nazri kalau dia tak duduk kat JPM, dia nak ego dgn siapa? tak ada pulak keluarkan pulak rujukan fasa sekian-sekian. memang nazri ni kaki auta, kalau dia tak ada jawatan tinggi, dia nak auta kat siapa pulak

Awanama berkata...

bangang punya bini pm, bercakap guna puki tu le pasal jadi camtu