19 Mei 2011

14 Orang Awam Maut Letupan Di Pasar Mogadishu

16 Jamadilakhir 1432H. [MOD] -

MOGADISHU 19 MEI : Satu pertempuran membabitkan militan Islam dengan pasukan keselamatan Kesatuan Afrika menyebabkan sekurang-kurangnya 14 orang awam terkorban ketika kedua-dua pihak berbalas tembakan di sebuah pasar di ibu negara Somalia itu semalam.

“Sembilan mangsa mati di tempat kejadian dalam dua serangan berasingan di dalam Pasar Bakara. Kebanyakan yang maut adalah wanita," kata seorang saksi, Idriss Ali kepada AFP.
“Satu pusingan tembakan mortar menjadikan orang ramai yang sesak di dalam pasar menjadi panik.

“Wanita yang tidak berdosa itu menjadi mangsa ketika mereka sedang membeli-belah di tempat menjual pakaian," kata seorang lagi saksi, Mohamud Said.

Seorang penjual, Grocer Ahmed Sheikh Sahal berkata, lima lagi orang awam termasuk seorang kanak-kanak terbunuh dalam letupan mortar berdekatan kadainya.

Asar Uganda dan Burundi yang menganggotai Misi Keamanan Kesatuan Afrika di Somalia (AMISOM) melancarkan 'operasi baru' awal bulan ini yang mensasarkan kawasan yang dikuasai Kumpulan Al Shebab, kata jurucakap tentera, Paddy Ankunda, Isnin lalu.

ANISOM kini menguasai kira-kira 60 peratus bandar itu dengan tujuh daerah kini dikuasai sepenuhnya berbanding tiga daerah masih di tangan Kumpulan Al Shebab.

Enam lagi daerah kini masih lagi menjadi perebutan kedua-dua pihak. - AFP

Tiada ulasan: