19 Mei 2011

Kes Video lucah : Ust. Buniyamin didakwa fitnah Mahathir, Kenapa Trio Dato' T masih bebas ?



15 Jamadilakhir 1432H. [MOD] -
Drs. Khalil Idham Lim

Saya rasa berbangga berada dalam agama islam yang benar dan merupakan agama yang dicadangkan bukan oleh manusia untuk jadi panduan hidup tetapi ianya dicadangakan oleh Allah SWT yang menjadikan manusia.

Dari zaman nenek-moyang kita sehinggalah ke hari ini, Allah s.w.t mengilhamkan kepada manusia dua jalan. Iaitu jalan kekufuran atau jalan keimanan. Setiap umat atau kaum manusia dari zaman Nabi Adam a.s sehingga umat akhir zaman ini telah diutuskan rasul-rasul membawa agama Islam dan Allah s.w.t menegaskan kesempurnaan Islam yang dibawa oleh Rasulullah s.a.w iaitu utusan terakhir kepada umat manusia dan ianya meruapakan jalan yang dicadangkan oleh Allah SWT seperti Firman Nya di dalam al-Quran:

الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَرَضِيتُ لَكُمُ الإِسْلاَمَ دِيـنًا

“Pada hari ini, Aku telah sempurnakan bagi kamu agama kamu dan Aku telah cukupkan nikmatKu kepadamu dan Aku telah reda bahawa Islam itu menjadi agama untuk kamu.” (QS. Al–Maidah: 3)

Kehidupan masyarakat Islam makin celaru.

Namun realiti yang kita saksikan didepan mata kehidupan masyarakat Islam khususnya sangat bercelaru dengan fitnah yang sengaja direka untuk mengaibkan seseorang. Islam yang benar itu kalaupun sesuatu perkara itu benar-benar tejadi mempunyai jalan bagi menghukum seseorang bukannya memilih jalan untuk mengaibkan saudaranya semudah mungkin.

Sayapun tidak pernah terfikir untuk berada dalam satu masa seperti sekarang bila pemimpin Melayu yang sanggup melakukan apa saja demi untuk mempertahan kuasa yang dimilikinya.

Politik megghalalkan apa saja cara dan jauh dari berpandukan dari panduan Al Quran dan Sunaah bagi saya akan menyebabkan orang melayu semakin terpinggir dari pengamalan islam yang syumul. Selagi ada pemimpin yang mengaku sebagai islam sebegini berada ditampuk kekuasaan selagi itu Islam akan semakin kabur dan terepinggir.

Mana mungkin orang yang lebih sayangkan jawatan dan kedudukan boleh membela Islam , dan mana mungkin mereka yang bersifat begini boleh mempertahankan Islam, malah bagi saya semakin merosak dan mecelarukan Islam.Ianya mesti ditentang secara habis-habisan dan tidak henti-henti oleh semua pihak yang cintakan kehidupan masyarakat yang harmoni dan lebih sempurna.

Kes Video Seks

Merujuk kepada kes Penyebaran dan penayangan Video seks saya kita sangat jelas untuk pihak polis bertidak pihak manakah yang bertanggungjawab menyediakan, menyebar dan menyiarkan video lucah yang ditayangkan kepada para wartawan untuk memburukkan dan saya yakin pihak polis sudah tahu siapakah sebenarnya yang terlibat dalam adegan tidak bermoral itu bagi menjawab kekeliruan kepada orang ramai.

Namun sangat menghairan sehingga sekarang tidak ada sebarang pertuduhan dan membawa kemuka pengadilan mana-mana pihak termasuk kepada kumpulan yang dipanggil sebagai trio Dato’ T. Lebih memalukan dan membimbangkan bila mereka semacam diberi peluang untuk terus aktif bergerak bagi menyakinkan masayarakat siapakan pelakon dam video itu.

Tindakan membenarkan Eskey yang saya sahkan dalam twitter saya adalah seorang yang memeluk islam tapi masih mengamalkan ajaran Hindu untuk masuk Mesjid dan bersumpah yang menyalahi hukum Islam dan adalah satu lagi tindakan tidak bermoral pihak terbabit, apa lagi semacam dilindungi.

Mereka masih bebas dan tidak dituduh dimakhamah kerana merekalah yang dengan jelas :

1. Menerbitkan video itu
2. Menayangkan kepada orang-orang yang terpilih
3. Kerana merekalah beberapa klip berkenaan disebarkan dalam youtube secara terancang

Nampaknya undang-undang Malaysia hanya berlaku kepada pemimpin Pakatan Rakyat dan tidak berlaku untuk mereka yang berkerja untuk BN dan UMNO.

Kes Arwah Ust. Buniyamin Yaacob.

Sedangkan kita mungkin masih tidak lupa dengan kes bekas Ahli parlimen Bachok dan penceramah tersohor PAS yang menjadi kegemaran banyak pihak, Almarhum Ust. Buniyamin Yaacob .

Ust. Bunyamin pada usia 56 tahun, yang juga pegawai penerangan PAS Kelantan pada masa itu dihadap di Mahkamah Sesyen di Kota Bharu atas tuduhan memfitnah Dr Mahathir.

Beliau didakwa memfitnah Dr Mahathir dalam ceramahnya di Pusat Tarbiah Islamiah Kelantan, Kota Bharu, antara jam 10 malam dan 11.30 malam pada 15 Mac lalu 2002. Di dalam ceramah itu, Bunyamin dikatakan mendakwa Perdana Menteri menonton video lucah bersama cucunya.

Beliau dituduh mengeluarkan tohmohan pada 15 Mac lalu di antara jam 10 malam hingga 11.30 malam di Pusat Tarbiyah Islamiah Kelantan (Putik), Pengkalan Chepa. Tuduhan dibuat mengikut Seksyen 500 Kanun Kesiksaan yang membawa hukuman dua tahun penjara atau denda atau kedua-dua jika sabit kesalahan.

Isunya sekarang seperti yang dipertahankan oleh Ust. Buniyamin dengan menjelaskan bahawa beliau membuat kenyataan tersebut berdasarkan maklumat yang diperolehi dari sebuah akhbar harian (Gambar) , di mana Dr Mahathir menyatakan cucunya yang masih di peringkat tadika (lima atau enam tahun) juga terdedah kepada bahan lucah.
Pertahan diri.

Dalam kenyataan nya juga beliau menegaskan ungkapan yang dibuat mengenai isu yang berkaitan dengan masalah pornografi di dalam beberapa ceramah tersebut bukanlah merupa “isu utama” yang dibangkitkan tetapi hanya sekadar “selingan jenaka” untuk menarik perhatian penonton.

Beliau menjelaskan, sebagai penceramah pembangkang, agenda utamanya ialah menyampaikan maklumat mengenai isu-isu semasa negara seperti penyelewangan wang rakyat dan penyalahgunaan kuasa oleh pemimpin.

Bunyamin, yang pernah ditahan di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) selama dua kali dari tahun 1984 hingga 1988, berkata, buat masa ini terpulanglah kepada polis untuk mengambil tindakan keatas beliau sekiranya beliau benar-benar melakukan kesalahan.

“Kalau saya dikatakan berbohong, maknanya akhbar harian (berbahasa Melayu) yang melaporkan kenyataan perdana menteri itu pun berbohong jugalah,” katanya.

Beliau menambah bahawa beliau tidak mempunyai sebarang masalah untuk membuat penjelasan sekiranya didakwa di mahkamah.

Berita ini menjadi bahan kecaman dari pemimpin UMNO dan BN kepada PAS. Ianya mendapat liputan luas media pro UMNO unatuk meburukkan PAS dan pembangkang pada masa itu.

Timbalan Perdana menteri pada masa itu, Abdullah Ahmad Badawi menggesa polis mengambil tindakan ke atas Bunyamin yang dikatakan memfitnah perdana menteri.

Sayangnya sebelum kes ini habis dibicarakan di mahkamah, Ust. Bunyamin terlebih dahulu di panggil oleh Allah SWT.

Kenyataan MB Kelantan.

Tok Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat menyifatkan perbuatan menayangkan rakaman video seks yang dikatakan membabitkan seorang pemimpin pembangkang bersama seorang pelacur warga China di sebuah hotel kepada pihak media sebagai perbuatan tidak bermoral.

Mursyidul Am Pas itu berkata, lebih memalukan apabila perbuatan itu didalangi tiga 'individu bergelar' dan pernah menjadi pemimpin sebuah kerajaan negeri.

Katanya, beliau berasa amat malu untuk membaca berita mengenai pendedahan skandal terbabit -kerana ia dilaporkan oleh ¬semua media massa di negara ini.

“Saya berasa malu, berasa seolah-olah berada di negara lain. Saya tak tahu kenapa pemimpin yang rata-ratanya berbangsa Melayu dan beragama Islam menjadi individu yang tidak bermoral.

“Kita orang Melayu sudahlah duit tak ada, ilmu tak ada, moral pula hancur. Mana lagi bahagian yang bangsa lain boleh tertarik dengan kita?" katanya kepada pemberita selepas ¬menyampaikan kuliah mingguan di Dataran Ilmu, di sini, semalam.

Nik Aziz berkata, pemimpin atau tokoh yang mempunyai gelaran sepatutnya menunjukkan tauladan yang baik, bukan mempamerkan keaiban orang lain.

Realitinya.

Pihak Peguam Negara melalui pelbagai siasatan yang dilakukan kepada kumpulan Dato" T mesti bertindak dan mereka mestilah dihadapkan di mahkamah sesuai dengan undang-undang yang sedia ada dengan segera.

Kalau ini tidak berlaku Institusi Peguam Negara yang sekian lama dipertikaikan kewibawaannya apa bila dilihat melakukan pendakwaan terpilih sahaja semakin tidak dipercayai.

Kalau Arwah Ust. Bunyamin yang bercakap dalam ceramah mengenai isu yang jelas mengenai tersebar Video lucah secara berleluasa dalam masyarakat dan boleh ditonton oleh kanak-kanak, ternyatanya dalam kes Video Seks sekarang, sudah terang lagi bersuluh telah berlaku secara terancang oleh individu tertentu malah dengan niat yang jahat dan menjatuhkan maruah individu tertentu.

Kenapakah tindakan kepada pihak tersebut tidak diambil dengan segera ?.

Tiada ulasan: