30 Jun 2011

Jika pilihanraya bersih, BN dah lama kecundang.

28 Rejab 1432H. [MOD] -

KENYATAAN MEDIA
Pejabat ADUN Titi Serong/
Ketua Sekretariat PR Perak.

Saya ingin menjawab ucapan Perdana Menteri Malaysia yang berkata bahawa pilihan raya Malaysia bebas dari sebarang penipuan, kerana jika benar pilihan raya Malaysia bersih, kenapa suara bersih yang diwakili rakyat wujud ? Dan kenapa pula BN semacam tersangat takut kepada Bersih sehingga bertindak diluar batas undang-undang ?.

Perdana Menteri berfikir rakyat malaysia bodoh dengan mengambil contoh bahawa Negara bebas dari politik kotor apabila tahun 2008 Pakatan Rakyat telah menang di beberapa negeri serta bn hilang kuasa dua pertiga dan kononnya fakta tersebut menjadi kayu ukur bahawa UMNO-BN tidak pernah penyelewengan dalam sistem politik tanah air.

Saya ingin nyatakan kepada UMNO BN bahawa jika benar demokrasi Malaysia itu diletakkan betul pada tempatnya, dalam kata lain politik Malaysia adalah yang paling telus dan bebas dari sebarang unsur penipuan dan manipulasi, BN telah lama tumbang dan kecundang.

Isu sebenar yang cuba ditutup UMNO BN ialah mereka tidak percaya boleh menang di setiap pilihan raya jika tiada unsur penipuan dalam pengurusan pilhan raya.

SPR bagaikan parti komponen UMNO-BN yang jelas memihak, saya beri contoh, lawan BN iaitu PR berpencak dalam satu gelanggang dalam keadaan mulutnya,tangan serta kaki PR diikat, hanya mata sahaja dibiar dan cuma mampu melihat, kemudian bertarung, keputusannya, SPR kata BN menang.

Sebenarnya BN sangat bergantung kepada pengundi hantu serta segala macam hal serta isu amalan politik dan pilihan raya yang tidak bersih yang menentukan nasib BN pada setiap kali pilihan raya.

Mengapa saya berkata begitu, kerana berdasarkan tuntutan-tuntutan yang telah dikemukakan pada bersih edisi pertama, sebanyak 7 tuntutan semuanya, sehingga sekarang, satu pun tidak dilayan oleh kerajaan UMNO BN.

Sebab itulah apabila Perdana Menteri berkata bahawa rakyatlah yang menjadi penentu kepada nasib parti itu adalah satu pembohongan yang besar terhadap seluruh rakyat Malaysia.

Rakyat bermati-matian melakukan demonstrasi di jalanan secara aman untuk mendapatkan perhatian kerajaan, tiada respon dan perubahan dilakukan oleh pemerintah dan telah meletakkan Malaysia sangat mundur dari amalan demokrasi yang bersih.

Pemikiran rakyat ditentukan sejauh mana pemimpinnya mampu berfikir, kita amat malu dengan Negara jiran seperti Thailand, Indonesia dan Singapura dalam aspek ini, jika mahu dibanding dari segi kemajuan gaya fikir pemimpin Negara kita berbanding dengan Negara jiran kita, perbezaannya bagaikan langit dan bumi.

Justeru persoalan adakah benar dakwaan najib tentang isu ini? Jawapannya tidak, kerana kita boleh lihat sendiri dengan mata kepala bagaimanakah UMNO BN yang memberi respon negatif terhadap himpunan bersih 2.0 dengan menafikan 8 tuntutan rakyat yang merupakan isu sebenar. Himpunan Bersih tidak akan berbangkit sekiranya semua tuntutan dilayan oleh mereka.

Rakyat yang berhimpun pada 9 Julai ini bukan mahu meminta wang. Dan mereka telah memomokkan himpunan tersebut dengan berbagai momokan dan melakukan pelbagai provokasi awal, tohmahan dan tuduhan yang tidak masuk akal langsung dilakukan bagi menghalang himpunan bersih..

Sehingga ada di sesetengah kawasan yang menganjurkan munajat sempena bersih, tempat parkir kereta ditabur paku oleh pihak tidak bertanggungjawab untuk menghalang Bersih dengan cara yang tidak bertamadun.

DRS. KHALIL IDHAM LIM
PARIT BUNTAR, 30 Jun 2011.

Tiada ulasan: