08 Ogos 2011

Nazri akan jumpa PM berhubung sidang tergempa

08 Ramadhan 1432H. [MOD] -

Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Nazri Aziz berkata, beliau akan membincangkan dengan perdana menteri hari ini berhubung usul Pakatan Rakyat meminta diadakan sidang tergempar Dewan Rakyat untuk membincangkan isu 'Mismah'.

NONEKatanya, beliau akan membangkitkan perkara itu dengan Datuk Seri
Najib Tun Razak semasa majlis berbuka puasa, yang difahamkan akan diadakan di kediaman perdana menteri di Putrajaya.

Bercakap dalam sidang akhbar di bangunan Parlimen hari ini, Nazri berkata beliau masih belum membaca kandungan usul tersebut.

Bagaimanapun, tambahnya, selepas membincangkan perkara dengan PM, kemungkinan pihaknya akan memberi respons.

Katanya, beliau tidak mahu mendahului perdana menteri berhubung isu tersebut.

Sementara itu Bernama memetik Nazri berkata pakatan pembangkang perlu mengemukakan bukti-bukti dakwaan mereka bahawa terdapat sejumlah pemilih yang disenaraikan di dalam Rang Daftar Pemilih Tambahan (RDPT) bagi suku kedua tahun ini, adalah berstatus Penduduk Tetap (PR), kepada Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) untuk disiasat.

Katanya, ini kerana adalah mustahil untuk seseorang PR didaftarkan sebagai pengundi memandangkan mereka tidak mempunyai kad pengenalan berwarna biru.

"Saya tidak tahu bagaimana orang yang tiada kad pengenalan biru boleh menjadi pengundi, saya tidak jangka ia boleh berlaku kerana untuk mendaftar sebagai pengundi kena ada kad pengenalan biru, tetapi kalau mereka ada bukti bawalah kepada SPR untuk disiasat," katanya kepada pemberita di bangunan Parlimen selepas menerima surat rasmi mengenai usul tersebut.

Mohamed Nazri berkata pada umumnya, seseorang itu boleh memohon menjadi PR iaitu pemegang kad pengenalan merah setelah tinggal di Malaysia selama 12 tahun mengikut prosedur yang ditetapkan.

Malayskaini/-


1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

PR KENA PERANGI HABIS2AN dlm hal ini krn ia melibatkan maruah negara dan keselamatan negara utk jangka masa akan jadi HAMPEH111